Stefan Jönsson
Stefan Jönsson lovar bättring. Foto: Andreas Eklund.

Konkurrensverket missar målet

Konkurrensverket har under hösten eftersatt underhållet av en av de för upphandlare nyttigaste databaserna på nätet. Efter att ha missat målet att ha nättjänsten Domstolsavgöranden aktuell vid årsskiftet är nu löftet att prioritera upp detta arbete.


Konkurrensverket har under hösten fått kritik för att ha misskött sin välanvända webbtjänst Domstolsavgöranden. Senaste uppdateringen av databasen, som innehåller kompletta upphandlingsdomar från tre instanser, gjordes i mitten av augusti.

För att ta del av alla viktiga domstolsavgöranden därefter har upphandlare tvingats kontakta respektive domstol. Betydligt krångligare och dessutom dyrare eftersom det kan bli fråga om kopiekostnad till domstolen.

För knappt två månader sedan kontaktade Inköpsrådet Stefan Jönsson, tillförordnad chef för den administrativa avdelningen vid Konkurrensverket. Han berättade att det framför allt var personalbrist som låg bakom misskötseln.

Ambitionen var då att aktualiseringsarbetet skulle komma igång inom några veckor (läs: november). Målet var en uppdaterad databas innan årsskiftet.

En snabbkoll nu i början av året visar att – inget har hänt.

Hur går det med uppdateringen av databasen?

– Vi har inte kommit igång med uppdateringarna som planerat, bland annat eftersom rekryteringsarbetet dragit ut på tiden mer än beräknat, bekräftar Stefan Jönsson.

Även om det finns gott om historiskt material i databasen (tillbaka till år 2008) innebär uteblivna uppdateringar risk att användarna tröttnar och att tjänsten så att säga avvecklar sig själv. Finns någon ny tidplan?

– Nu börjar flera av dem som varit tjänstlediga komma tillbaka, och nyanställda kommer på plats, vilket innebär att vi kan prioritera detta arbete igen.


Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *