Västra Mälardalens Kommunalförbund söker Upphandlare

Västra Mälardalens Kommunalförbund ger medlemskommunerna Köping, Arboga, Kungsör och Surahammar med tillhörande kommunala bolag och förbund service och support inom bland annat räddningstjänst, lön, krisberedskap, upphandling, IT och telefoni. Förbundet har totalt cirka 170 anställda varav ca 70 inom administrationen och 100 inom räddningstjänsten.

Vår värdegrund innebär att alla medarbetare ska känna stolthet i att arbeta i Västra Mälardalen kommunalförbund. Det når vi genom att visa respekt för varandra, engagemang, ha uppdragsgivarna i fokus och att allas gemensamma insatser bidrar till ett gott resultat för helheten.

Västra Mälardalens Kommunalförbund söker

Upphandlare

Är du redo för ett jobb som är otroligt utvecklande? Har du vad som krävs att bli vår nya upphandlare?

Upphandlare har ett av Sveriges viktigaste jobb! De bidrar på så många olika nivåer. Allt från innovationer, säkra leveranser av skyddsmateriel till ex vård och omsorg, undvika barnarbete i främmande länder, rädda miljön, fixa schyssta löner och arbetsvillkor i Sverige till att underlätta för småföretag och öppna upp marknader för lokala leverantörer.

Ingen arbetsdag kommer vara den andra lik och det innebär ett konstant lärande och utvecklande uppdrag. Som upphandlaren hos oss kommer du få en helhetsförståelse för den kommunala organisationens alla verksamhetsbehov, agera projektledare och samordna önskemål från en eller fler verksamheter, hålla utbildningar, köpa rätt varor och tjänster till verksamheter till rätt pris och med rätt kvalitet, följa upp avtalskvalité och driva utvecklingsprojekt. Utöver allt detta ska upphandlaren också se till att leverantörerna är hederliga och inte försämrar sina marginaler för mycket.

Vi på Västra Mälardalens Kommunalförbund kan erbjuda dig ett omväxlande och intressant arbete där varje dag innebär nya utmaningar. Placeringsort är på vårt kontor i Köping.

Arbetsuppgifter
Upphandlingsenheten och vi upphandlare ska representera och utifrån specialistkompetens driva och ge stöd i inköps- och upphandlingsfrågor för våra fyra medlemskommuner Köping, Arboga, Kungsör och Surahammar och dess bolag och förbund. Upphandlingsenheten genomför enskilda, gemensamma och samordnade upphandlingar av varor, tjänster och entreprenader över direktupphandlingsgränsen, på uppdrag av kommunkoncernerna.

I uppdraget ingår att upphandlaren självständigt driver upphandlingsprocesser; från inledande behovsanalys och diskussion med beställare till genomförande av upphandling samt upprättande av avtal och leverantörsutveckling. Uppdraget förutsätter nära samarbete med förvaltningar och övriga verksamheter för att samtliga upphandlingar ger maximal affärsnytta

Kvalifikationer
Vi söker dig med akademisk examen eller utbildning inom ett för uppdraget relevant område såsom ekonomi, juridik, inköp, entreprenadrätt eller annan utbildning som tillsammans med flerårig erfarenhet av offentligt upphandlingsarbete bedöms som likvärdigt.

Du har flera års erfarenhet av att självständigt driva upphandlings-/inköpsarbete och att tillämpa LOU. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att driva projekt. Du är mål- och leveransinriktad och har en god förmåga att åskådliggöra upphandlings- och inköpsfrågor för kommunkoncernerna. För att lyckas i rollen behöver du samarbeta och kommunicera på ett tydligt, pedagogiskt och ödmjukt sätt som skapar förtroendefulla relationer med verksamheterna. Som person är du tillmötesgående och visar vilja och skicklighet att hjälpa andra med att leverera snabba kvalitativa lösningar.

Meriterande är flerårig erfarenhet av att ha genomfört samordnade upphandlingar, gärna inom IT-området. Har du dessutom arbetat i upphandlingsverktyget Tendsign är det en fördel. Du måste till fullo behärska svenska i tal och skrift. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

B-körkort är ett krav då bilkörning ingår i tjänsten eftersom våra verksamheter är utspridda i de olika medlemskommunerna.

Övrigt
Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökanden med olika bakgrund.

När du skickar in din ansökan godkänner och samtycker du till att Västra Mälardalens Kommunalförbund behandlar dina personuppgifter enligt GDPR.

Vi undanber oss bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Tillträde:
Preliminärt augusti 2020, eller enligt överenskommelse.

Körkort klass B – Bil.

Ansökan
Skicka din ansökan med e-post till: jobbansokan@vmkfb.se

 Arbetsgivare
 Västra Mälardalens Kommunalförbund
 Postadress
Hultgrensgatan 4 
73185 KÖPING

Varaktighet/Arbetstid                                       
Heltid                                                                                            
Tillsvidare                                                                                    
Lön                                                                                                   
Månadslön                                                                                    
Individuell lönesättning och provanställning
kan komma att tillämpas.

Ansökan

Sista ansökningsdag: 2020-05-25
Ange referens: 2020.72

Kontaktpersoner
Avdelningschef Anders Melkersson, 0221-670081
Upphandlare Maria Söderberg, 0221-670083

Fackliga kontaktpersoner
Förvaltningsledare Hillevi Tammaru, 0221-670033

Sista ansökningsdag: 2020-05-25