Värmdö kommun söker Upphandlare

Vill du arbeta med upphandling och utveckling i en av Sveriges vackraste och snabbast växande kommuner? Då hälsar vi dig välkommen till Värmdö!

Nu söker vi tre drivna och verksamhetsnära upphandlare till en enhet som i snabb takt utvecklar kommunens inköps- och upphandlingsverksamhet. I Värmdö får du stimulerande arbetsuppgifter, möjlighet till stort egenansvar men även stora utmaningar. På den flexibla arbetsplatsen finns goda möjligheter för den som vill ta nästa steg i karriären. Vi erbjuder dig ett omväxlande jobb med stort utrymme för engagemang i en framtidsinriktad organisation där du får goda möjligheter att påverka och utveckla din kunskap inom offentlig upphandling.

Rollen som upphandlare är ett självständigt och affärsmässigt arbete med verksamhetsfokus. Dina arbetsuppgifter kommer främst att bestå av:
– Att leda och genomföra upphandlingar och ta ansvar för hela upphandlingsprocessen inklusive marknadsanalys, strategiarbete och avtalsförvaltning.
– Att ge råd och stöd i upphandlings- och avropsfrågor.
– Att utbilda och informera om inköps- och upphandlingsfrågor.

Du kommer självständigt att planera, genomföra samt följa upp upphandlingar som drivs i projektform med dig som projektledare. Det förekommer både ramavtalsupphandlingar och specifika upphandlingar. I denna rekrytering söker vi tre upphandlare med olika inriktning vilket innebär att du kommer arbeta med egna upphandlingar inom antingen varor och tjänster, entreprenad (tex bygg, anläggning, installation och underhåll) eller inom IT/digitalisering.

Vi söker dig som är utbildad upphandlare, har erfarenhet av upphandling i offentlig sektor samt goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU). Erfarenhet från kommun och/eller kommunala bolag är meriterande. Vi tror att du har en eftergymnasial utbildning som är relevant för upphandlingsyrket, gärna inom juridik, ekonomi, teknik eller annan lämplig utbildning som kan bedömas som likvärdig. Självklart kan du uttrycka dig väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är mål- och resultatorienterad och självgående. Det är viktigt att du har god samarbetsförmåga och att du är serviceinriktad i dina kontakter med uppdragsgivare och beställare. För att lyckas i rollen är det bra att vara strukturerad i ditt arbete och att kunna vara flexibel för att hantera ändrade förutsättningar.

Upphandlingsenhetens huvudsakliga uppgifter är att svara för kommunövergripande upphandlingar, genomföra specifika upphandlingar, rådgivning internt och till kommunala bolag, information och utbildningsinsatser. Enheten arbetar strategiskt med utveckling av kommungemensam avtalskatalog, e-handelssystem, inköpsstruktur och affärsetik. På upphandlingsenheten kommer vi efter sommaren vara nio anställda som tillsammans samordnar upphandlingar och inköp för hela kommunen.

I Värmdö kommun erbjuder vi ett generöst friskvårdsbidrag, SL-kort mot nettolöneavdrag, semesterväxling till extra lediga dagar. Vi arbetar även aktivt för att skapa hälsofrämjande arbetsplatser med en god arbetsmiljö och tillämpar rökfri arbetstid.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund, livserfarenhet och könsidentitet till tjänsten.

Anställningen omfattar heltid och är tillsvidareanställningar med tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan
Du söker tjänsten via vårt webbaserade rekryteringsverktyg. Klicka på ”sök tjänst” nedan och följ sedan instruktionerna. Välkommen med din ansökan senast den 16 maj 2021.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta upphandlingschef Viktor Morawski viktor.morawski@varmdo.se eller 08-570 470 00. Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationerna hittar du på https://www.varmdo.se/fackligaorganisationer


Sista ansökningsdatum: 2021-05-16