Utvecklingsorienterad upphandlare till Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Vi gör Sverige rikare genom att få människor och företag att växa. Du får tillsammans med våra drygt 14 000 professionella medarbetare vara med och bidra till att öka sysselsättningen samt bidra i vårt förnyelsearbete mot en modernare myndighet.

Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

Arbetsförmedlingen har en centraliserad Upphandlingsavdelning som strävar mot en modern organisation för strategisk upphandling och inköp.

Upphandlingsavdelningens ansvarsområde omfattar Arbetsförmedlingens samtliga upphandlingar och har en enhet för affärsstöd under utveckling. Genom kvalitetssäkrade processer för strategisk upphandling säkerställer vi att det finns ändamålsenliga rutiner för inköp av varor och tjänster inom myndigheten. Arbetsförmedlingen upphandlar både inom LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) och LOV (Lagen om Valfrihetssystem).

Upphandlingsavdelningen leder för närvarande införandet av ett kategoristyrt arbetssätt inom myndigheten vilket innebär att förmågan att leda i förändring är en viktig egenskap hos den vi söker. Avdelningen består av två upphandlingsenheter och en enhet för affärsstöd med bland annat operativt inköp samt en enhet för resor och telefoni. Totalt består upphandlingsavdelningen av ca 130 medarbetare.

Upphandlingsenheterna (Upphandling 1 och Upphandling 2) upphandlar tjänster till arbetssökande samt varor och tjänster för myndighetens behov. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster uppgår årligen till ca 5 miljarder kronor.

Enheten Affärsstöd ansvarar för processer, rutiner och gränssnitt mot övriga myndigheten för operativt inköp. Enheten ansvarar även för operativa inköp, inkluderande avrop från ramavtal, förnyad konkurrensutsättning inom ramavtal och direktupphandlingar.

Vi har behov av att rekrytera ett antal upphandlare med placeringsort på någon av orterna Östersund, Stockholm, Göteborg, Kristinehamn, Örebro, Göteborg eller Umeå.

Arbetsuppgifter

Som upphandlare genomför du självständigt upphandlingar inom olika verksamhetsområden, för närvarande är fokus för myndigheten upphandling av kompetensutvecklingsinsatser och digitalisering, du kommer även konkurrensutsätta leverantörer på befintliga ramavtal. På enheten tillhör du ett team som arbetar med upphandlingar inom ett visst ansvarsområde samt skapar och underhåller interna nätverk med våra interna beställare. Du arbetar ofta under projektliknande former. Detta innebär att du själv leder upphandlingsprojekt och genomför upphandlingarna. Du ingår i projektgrupper bestående av beställare, kravställare och sakansvariga samt ansvarar för upphandlingsprocessen som helhet. Förutom upphandling inom teamets ansvarsområde kommer du även vid behov genomföra upphandlingar inom andra områden.

Som upphandlare ger du också vägledning och förklarar regelverk/rutiner både per telefon och vid möten för verksamheten.

Kvalifikationer

  • Akademisk utbildning/kurser inom juridik, ekonomi eller pedagogik eller YH/KY utbildning inom offentlig upphandling alternativt annan utbildning som anses relevant för arbete med kvalificerade upphandlingar och avrop genom förnyad konkurrensutsättning
  • Erfarenhet från upphandling-, och/eller affärs- projektledning inom privat eller offentlig verksamhet
  • Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska
  • Erfarenhet av avtalstolkning och avtalsuppföljning

Meriterande erfarenheter 

  • Goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU)
  • Erfarenhet av att skriva anbudssvar eller skriva förfrågningsunderlag
  • Praktisk erfarenhet av projektledning och processinriktat arbete
  • Erfarenhet av kategoristyrning
  • Erfarenhet av arbete i elektroniska upphandlingsverktyg
  • Erfarenhet av arbete i TendSign


Personliga egenskaper

Det krävs att du har god kommunikativ och analytisk förmåga samt mycket goda kunskaper att kommunicera på svenska i tal och skrift. En mycket stor del av arbetstiden innebär självständigt arbete, därför är det viktigt att du är drivande och strukturerad i ditt arbete och kan växla mellan olika arbetsuppgifter och vara resultat- och lösningsorienterad.

Du trivs med att samarbeta, skapa goda relationer samt ge service och stöd. Du är förtroendeingivande, noggrann och bra på att planera ditt arbete. Du har lätt att skapa goda och förtroendeingivande relationer på olika befattningsnivåer. Du är en utpräglad ansvarstagande person och värdesätter integritet, lojalitet, samarbetsförmåga och serviceinriktning och har en stark initiativförmåga samt är affärs och resultat driven.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Övrigt

Anställningen är tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Östersund, Stockholm, Kristinehamn, Örebro, Göteborg och Umeå. Vänligen ange i ansökan vilken placeringsort som är aktuell för ansökan. Intervjuer planeras att äga rum i slutet på maj/början på juni.

Ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med Af-2018/0017 9148 senast den 24 april 2018. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. I samband med din ansökan ingår även att besvara ett antal urvalsfrågor.

Hans Nolander
Enhetschef Upphandling 1
010-486 77 26

Robert Alexanderson
Tf. Enhetschef Upphandling 2
010-486 18 65

Anna Åhlén    
Facklig företrädare ST
010-488 94 28

Lars Norlander
Facklig företrädare SACO
010-486 77 22

Mari Nilsson
Facklig företrädare SEKO
010-487 23 36

Adelina Popescu
Rekryteringskonsult
010-488 18 09

Ansök senast 2018-04-27