Upphandlingsmyndigheten söker strategisk inköpare

Ref: UHM-2017-0230

Vill du vara med på vår spännande utvecklingsresa i en kreativ och spännande miljö? Vill du tillsammans med oss vara med och forma Upphandlingsmyndighetens interna inköpsfunktion, så att den alltid ligger i framkanten?

Upphandlingsmyndighetens vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är en ung myndighet med uppdrag att ge stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder.

På Upphandlingsmyndigheten är upphandling ett kärnområde, och du omges därför av expertis inom upphandlingsområdet som finns att tillgå. Vår interna inköpsfunktion har en viktig roll och bidrar till att skapa en sund offentlig affär för en hållbar framtid. Vi behöver nu utöka vår interna inköpsfunktion, med ytterligare en strategisk inköpare. Inköpsfunktionen, tillhör Verksamhetsstödsenheten som idag består av 11 medarbetare, där funktioner som: IT, HR, Ekonomi, arkiv- och registratur, miljöledning, intern service samt växel och reception ingår. Totalt är vi idag ca 75 anställda, organiserade på 7 enheter. Vi sitter i moderna, aktivitetsbaserade, lokaler i Solna Business Park, nära allmänna kommunikationer.

Arbetsuppgifter

I rollen som strategisk inköpare kommer du tillsammans med ytterligare en strategisk inköpare, att få delat ansvar för att driva utvecklingen av vår inköpsfunktion vidare, samtidigt som du/ni båda stödjer verksamheten med att genomföra olika typer av inköp. Du kommer tillsammans med beställaren från verksamheten att ansvara för framtagandet och genomförandet, vilket omfattar hela inköpsprocessen från behovsanalys till avtalsförvaltning.

Arbetet innebär att:

  • Ge råd, stöd och support löpande vid frågor som inkommer till vår interna inköpsfunktion
  • Aktivt delta i Inköpsfunktionens verksamhetsutveckling som tex kan innebära att ge förslag till relevanta styrdokument, riktlinjer och rutiner
  • Ansvara för att samordna och leda genomförandet av upphandlingar enligt LOU.
  • Ansvara för avrop och förnyade konkurrensutsättningar, dels från egna avtal men också från statliga ramavtal
  • Stödja verksamheten vid direktupphandling med utgångpunkt från myndighetens egna direktupphandlingsriktlinjer
  • Arbeta aktivt, i dialog med beställaren, med uppföljning av avtal
  • Arbeta operativt med vårt nyligen lanserade E-handelssystem

Du arbetar enligt de metoder, stödmaterial och annat som Upphandlingsmyndigheten tillhandahåller inom ramen för sin verksamhet. Idag använder myndigheten upphandlingsverktyget TendSign.

Du verkar för att myndighetens inköp genomförs på ett klokt och resurseffektivt sätt, som skapar nytta för verksamheten.

Vi vill att du har

  • Utbildning som certifierad inköpare/upphandlare eller liknande utbildning, alternativt motsvarande kunskaper förvärvade genom arbetslivserfarenhet
  • Minst två års erfarenheter av att självständigt genomföra offentliga upphandlingar av tjänster, enligt LOU
  • God förmåga att uttrycka dig pedagogiskt i tal och skrift på svenska

Meriterande kvalifikationer

  • Erfarenhet av att utveckla en inköpsfunktion
  • Projektledarerfarenhet
  • Erfarenhet av upphandlingsverktyget TendSign
  • Erfarenhet av E-handel

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är utvecklingsinriktad, lösningsorienterad och som vill vara med att bidra och ta ansvar för det gemensamma resultatet.

Du har ett strukturerat arbetssätt, gillar ordning och reda, och har förmåga att planera och analysera ditt arbete både på kort- och lång sikt.

Du kommer ha såväl interna som externa kontakter vilket gör att det är viktigt att du har en god kommunikativ förmåga och är lyhörd

Vi söker dig som är affärsinriktad, och som vill skapa hållbara, innovativa och effektiva offentliga affärer

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Anställningen

Anställningen är en tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt 6 månaders provanställning. Tillträde snarast.
Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi tillämpar förtroendearbetstid.

Ansökan

Tycker du att detta låter intressant? Skicka din ansökan senast den 25 oktober. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du är rätt person för tjänsten.

Välkommen med din ansökan!

För mer information, kontakta:

Eva Lindgren, Chef Verksamhetsstödsenheten 08-586 217 10

Johanna Carlstedt HR-Strateg 08-586 217 94

Anna Christiansson, SACO-S, 08-586 217 26

Ansök senast 2017-10-25