Upphandlare till Upphandlingsbyrån, Umeå kommun

Två personer sitter i mötesrum

Umeå kommun, Stadsledning, Ekonomi, Upphandling

 

Det finns flera bra anledningar varför det är intressant, roligt och utmanande att arbeta i Umeå kommun. Den främsta är att vi alla i kommunen har ett viktigt uppdrag – att göra det bästa för våra kommuninnevånare.
För Upphandlingsbyrån innebär det att driva och utveckla hållbara affärer för Umeå kommun och förvalta skattemedel på bästa sätt. Det vill säga göra den bästa hållbara affären för våra medborgare. Vi är måna om våra medarbetare och hoppas att du vill vara med och bidra samt påverka kommunens utveckling.

Upphandlingsbyrån befinner sig i ett expanderande skede där intresset för vårt område ökar och våra tjänster efterfrågas i större utsträckning. Vår vision är ”Steget före i offentliga affärer”.

Vi söker dig som är en erfaren upphandlare och som vill vara med i vår utveckling av verksamheten.

Dina arbetsuppgifter
Som upphandlare är din uppgift att säkerställa att upphandlingarna sker professionellt, affärsmässigt och i enlighet med gällande lagar, regler och policys.

Du projektleder och ansvarar för hela upphandlingsprocessen och deltar i förstudie, framtagande av förfrågningsunderlag, utvärdering, tecknande av avtal och avtalsuppföljning. Du använder lagstiftningen som verktyg att göra den bästa kommunala affären. Du arbetar nära kommunens beställare och sakkunniga och även med andra samarbetspartners vid samordnade upphandlingar. Du kommer att handlägga flera upphandlingar parallellt. Som upphandlare i Umeå kommun kommer du att ansvara för upphandlingar inom ett antal olika områden.

I arbetet ingår att ge råd och stöd till våra verksamheter i upphandlingsfrågor. Kontinuerlig kontakt och dialog med såväl uppdragsgivare som leverantörer och övriga intressenter. Du deltar aktivt i verksamhetens utvecklingsarbete.

Vi erbjuder dig
Jobbet hos oss är självständigt och variationsrikt med stora utvecklingsmöjligheter. Du får möjlighet att möta många människor och lära känna flera verksamheter. Du har stora möjligheter att påverka hur kommunen ska förvalta skattemedel på bästa sätt. Du kommer även att vara delaktig vid leverantörs- och branschträffar. Vi kommer att erbjuda dig personlig kompetensutveckling inom upphandlingsområdet samt inom dina övriga ansvarsområden.

Om dig
Du är en lagspelare och en affärskvinna/man som har ett konsultativt förhållningssätt och trivs med att ta en projektledande roll. Som upphandlare måste du vara affärsmässig, drivande och initiativrik. Det är viktigt att du har hög servicekänsla, integritet och är självständig. God samarbetsförmåga är nödvändig för att lyckas i rollen.

Vi söker dig som har yrkeshögskoleutbildning med inriktning strategisk inköp/upphandling, högskoleutbildning som offentlig upphandlare eller relevant akademisk examen, alternativt erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du ska även ha erfarenhet av arbete med upphandling och inköp, gärna inom offentlig verksamhet eller offentliga bolag. Praktisk erfarenhet av arbete med LOU samt vana att tolka regler och juridik ses som meriterande.

I urvalsprocessen kommer stor vikt att läggas vid de personliga egenskaperna.

Vi välkomnar din ansökan! Du kan antingen bifoga ditt cv och personliga brev alternativt fylla i dina uppgifter i ansökningsformuläret.

Följ oss på Instagram @teamumeakommun!


Sista ansökningsdag: 2023-06-15

Referensnummer: 2023/524

Kontakt:
Urban Helmersson, upphandlingschef, 090-161570, 070-3161570
Pia Wangberg, bitr upphandlingschef, 090-161565, 070-6950181

Facklig företrädare:
Maria Lindgren, Vision, 090-163343
Eva Österlund, SACO,
090-161806