Upphandlare till Sala kommun

Sala kommun i östra Västmanland har knappt 23 000 invånare och är till ytan länets största. Kommunen har flera mindre tätorter samt Sala stad med 12 000 invånare. Sala har genom sin historiska betydelse, främst Sala Silvergruva, sin givna plats på Sveriges karta. Sala är en trivsam småstad med ett centralt geografisk läge och goda allmänna kommunikationer. Huvudnäringar är jordbruk, turism och småindustri. För mer information se www.sala.se.

Sala kommuns Upphandlingsenhet består i dagsläget av sex tjänster; en upphandlingschef, fyra upphandlare och en inköpare och ingår i Ekonomikontoret. Upphandlingsenheten är en liten grupp som jobbar tätt tillsammans och hjälper och stödjer varandra i det dagliga arbetet. Som vår nya kollega kan vi erbjuda dig en stimulerande och omväxlande arbetsmiljö där vi tillsammans arbetar för att Sala kommun ska ha en effektiv och korrekt process för upphandling och inköp av varor, tjänster och entreprenader. 

ÄR DU DEN VI SÖKER?
Vi söker dig som är en erfaren, driven och självgående upphandlare med god kunskap om upphandlingslagstiftningen och som vill ta en aktiv roll i genomförandet av kommande utvecklingsarbete samt bidra till upphandlingsenhetens interna kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Du ska också känna dig bekväm med att vara ett affärsmässigt stöd till verksamheten i avtals- och upphandlingsrelaterade frågor. Du har vana av att självständigt leda och driva upphandlingsprojekt då dina främsta arbetsuppgifter kommer att vara att genomföra upphandlingar av skiftande karaktär från planeringsfas till avtalsskrivning. Detta i nära samarbete med de olika verksamheterna i kommunen. Som upphandlare är du ansvarig för att upphandlingsprocessen sker i enlighet med lagstiftningen och du utgör även ett stöd och bollplank för verksamheterna vid kravställning.

Upphandlingsärendena omfattar alla behov som kommunen har. Ärendena varierar avseende art, komplexitet och omfattning. Upphandlarna på Sala kommun arbetar därför brett med såväl direktupphandlingar som stora och komplicerade upphandlingsprojekt där vissa upphandlingar också kan genomföras i samarbete med andra upphandlande myndigheter. Dina arbetsuppgifter kommer även omfatta att driva överprövningsärenden och sekretessprövning vid utlämnande av allmänna handlingar. I arbetsuppgifterna ingår också att vara delaktig i framtagande av utbildningsmaterial och utbildning av verksamheter och politik i upphandlingsfrågor. Du kommer att få ta en aktiv roll i både det strategiska upphandlingsarbetet och i utvecklingsarbete, vilket består av bland annat avtalsuppföljning, kartläggning av inköpsbeteende och eventuellt införande av e-handel.

Vi söker alltså dig som tycker att det är roligt med variation på arbetsuppgifter och att upphandla allt från jordbruksmaskiner till vårt Naturbruksgymnasium till lösningar för Silvergruvans vattensystem likväl som kontorsmaterial eller tjänster och produkter till vård och omsorg. 

KVALIFIKATIONER
Du som söker tjänsten som upphandlare förväntas ha:

  • Minst fyra års erfarenhet av arbete som upphandlare i offentlig sektor
  • God förmåga att kommunicera såväl muntligt som skriftligt på svenska
  • Erfarenhet av att hantera avtalsfrågor och avtalsuppföljning
  • Erfarenhet av arbete i Tendsign eller annat upphandlingsverktyg
  • B-körkort

Meriterande är dessutom om du har någon eller några av följande erfarenheter:

  • Eftergymnasial examen inom juridik eller ekonomi 
  • Erfarenhet av upphandlings-, affärs- och/eller annat för tjänsten relevant juridiskt område
  • Erfarenhet av entreprenadjuridik alternativt entreprenadupphandling eller upphandlingar inom IT-området
  • Projektledarutbildning
  • Kunskap och erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
  • Erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper och för att lyckas i din roll behöver du vara strukturerad och noggrann. Du bör kunna arbeta både självständigt och i grupp samt trivas med omväxlande arbetsuppgifter där snabba omprioriteringar är en naturlig del av arbetet. Du är lyhörd och är en god pedagog som på det sätt som passar aktuell verksamhet kan förklara hur ramverket ser ut kring upphandling. Du är kreativ och ser möjligheter istället för hinder i upphandlingslagstiftningen.

ANSTÄLLNINGSVILLKOR
Heltid, tillsvidare
Tillträde enligt överenkommelse
Vi tillämpar individuell lönesättning
Provanställning kan komma att tillämpas

ANSÖKAN
Ansök senast 2020-12-06, men då urval och intervjuer sker löpande ber vi dig skickar in din ansökan omgående.
Vi tar inte emot ansökningar via e-post.

UPPLYSNINGAR
Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta
Enhetschef, Linda Malta, tfn: 0224-74 72 15, linda.malta@sala.se
HR-konsult/rekryterare: Josefine Högmark: tfn: 0224-74 72 47, josefine.hogmark@sala.se

Facklig kontakt
Akavia, Daniel Ahlin, tfn: 0224-74 72 07, daniel.ahlin@sala.se

Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss erbjudanden om annonsering eller rekryteringshjälp.