Strategisk inköpare till Inköp Sörmland – Västmanland

Vill du vara en del av ett modernt inköpsarbete och kunna påverka resultat och bidra till inköpsorganisationens utvecklingsarbete? För att kunna stödja vården och övrig verksamhet söker vi nu en strategisk inköpare till vårt team.

Välkommen med din ansökan senast den 21 november 2017

 

Arbetsuppgifter

Inköp är en expert och stödfunktion för Landstinget Sörmland och Region Västmanland. Det innebär att vara en del i kategoriarbetet och ett stöd till kärnverksamheten i inköps- och upphandlingsfrågor.

Du kommer att ingå i en grupp om 16 strategiska inköpare som är fördelade på orterna Eskilstuna, Nyköping, Katrineholm och Västerås. I arbetet ingår en del resor då man arbetar både i Sörmland och Västmanland.

Som strategisk inköpare kommer du att ingå i kategoriteam och få specialisera dig inom något eller några av våra kategoriområden för varor och tjänster som till exempel vårdtjänster, kommunikationstjänster och medicinsk utrustning Rollen innebär att leda upphandlingsarbetet, att ta fram underlag, utvärdera, teckna och implementera avtal med fokus på affärsmässiga och ändamålsmässiga leveranser.

I rollen ingår också att vara ett stöd till organisationerna i upphandlingsfrågor, svara på frågor om upphandlingar och avtal, upprätta kontraktshandlingar samt implementera och följa upp ingångna avtal.

Tillsammans med övriga medarbetare på enheten kommer du även bidra till att utveckla Inköpsverksamheten.

 

Om arbetsplatsen

Landstinget Sörmland och Region Västmanland har en gemensam inköpsfunktion. Inköp Sörmland Västmanland ansvarar för organisationernas samlade upphandlingar av varor, tjänster och byggentreprenader för ett samlat värde om ca 4 miljarder per år.

Enheten är även en resurs i form av affärsstöd, upprättande av avtal, förhandling, avtalsuppföljning m.m. Enheten består av ca 40 personer. Inköp har kontor på flera håll i Mälardalen.

Vi arbetar kategoristyrt vilket innebär att vi grupperar våra inköp utifrån leverantörsmarknaden och jobbar i specifika segment för att uppnå största möjliga nytta för verksamheterna och för att förvalta skattemedlen på ett effektivt och ansvarsfullt sätt.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har en examen från universitet/högskola inom ekonomi, inköp, juridik eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig, alternativt att du har förvärvat motsvarande kunskaper i arbetslivet. Meriterande är erfarenhet från inköps- och upphandlingsarbete, gärna från offentlig sektor där du har tillämpat LOU/LUF/LOV.

Du måste kunna uttrycka dig väl i svenska språket både i tal och i skrift. Goda kunskaper i Officepaketet är ett krav och meriterande är om du arbetat med upphandlingsverktyget Visma TendSign eller likvärdigt.

Efter som tjänsten innebär många kontaktytor och ledning av parallella upphandlingsprojekt ser vi att du som person är målfokuserad och strategisk, du har förmågan att självständigt planera och strukturera upp ditt arbete och värdesätter samarbete och att skapa långsiktiga relationer.

 

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse.

Placering kan erbjudas på alla orter men för denna tjänst ser vi gärna en placering på Västeråskontoret.

Kontaktpersoner

Roland Johansson, Enhetschef, 016-10 49 73
Hannah Älgekrans, Vision, växel 016-103000

Bo Nordlin
Grundare och chefredaktör för Inköpsrådet. Bo Nordlin har även grundat Upphandling24 och varit dess chefredaktör fram till september 2015.
Bo Nordlin

Om Bo Nordlin

Grundare och chefredaktör för Inköpsrådet. Bo Nordlin har även grundat Upphandling24 och varit dess chefredaktör fram till september 2015.