Strategisk Inköpare IT till Skatteverket, Solna

Ref: 14010-203 448322-17

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som strategisk inköpare

innebär att du genomför anskaffning på taktisk nivå utifrån upphandlingslagstiftning och beslutade strategier främst inom IT-området. Arbetet bedrivs tillsammans med andra kollegor med olika kompetenser inom enheten samt den beställande verksamheten. Du kommer bland annat att arbeta med implementering av inköpsstrategier, delta i kategoriteam i olika faser samt utarbeta kravspecifikationer tillsammans med beställare. Arbetet innebär att du i stor omfattning driver och genomför upphandlingar, större avrop enligt upphandlingslagstiftning, främst lagen om offentlig upphandling (LOU) och ansvarar för förvaltning av upphandlade avtal. Vidare utvecklar du leverantörskontakter, stöttar verksamheten i leverantörsstyrning och ansvarar för avtalsinformation.

Skatteverkets inköpsenhet arbetar med kategoristyrning (category management) och genomför upphandlingar för Skatteverket, Kronofogden, E-legitimationsnämnden och Valmyndigheten. Inköpsarbetet bedrivs utifrån ett helhetsperspektiv i dialog med verksamheten, med allt från behovsinventering till uppföljning och analys. Inköpsenheten består av cirka 55 medarbetare och är uppdelad i tre sektioner med operativa och strategiska roller i varje sektion. Därtill finns ett sekretariat med bland annat en controller, upphandlingsjurister och administrativt stöd. Enheten behöver nu förstärkas med ytterligare strategiska inköpare till sektion inköp IT.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

  • med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
  • som är till nytta för medborgare och företag
  • med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
  • som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
  • en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

  • har en högskoleutbildning om minst 120p/180hp inom juridik eller ekonomi eller annan inköpsutbildning kombinerat med minst ett års arbetserfarenhet inom inköp som bedöms som likvärdig.
  • har minst tre års aktuell erfarenhet av inköpsarbete som inköpare eller upphandlare
  • har aktuell och god erfarenhet samt kunskap om lagen om offentlig upphandling
  • har erfarenhet och förmåga att använda IT-verktyg och stödsystem inom upphandling/inköp
  • har god förmåga att kommunicera i tal och skrift
  • är driven och fokuserad
  • är strukturerad med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete
  • kan samarbeta med andra och bidrar till att gemensamma uppgifter utförs
  • är förtroendeingivande, du står för din sak och håller vad du lovar
  • har en god analytisk förmåga.

Det är meriterande om du har erfarenhet av upphandling inom IT-området, erfarenhet av större IT-tjänsteupphandlingar samt om du har arbetat med offentlig upphandling i en större organisation eller myndighet.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi mycket stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Anställningen är tills vidare. Vi tillämpar provanställning i sex månader.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Intervjuer planeras att genomföras den 15-17 januari 2018.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Kontaktpersoner

Thomas Lindström
sektionschef
010-574 92 99

Linda Ekman
HR-konsult
010-575 00 21

Eva Pålsson
facklig kontaktperson Saco
010-574 63 75

Anders Tell
facklig kontaktperson ST
010-577 63 49

Ansök senast 2017-12-22.