Skolverket söker kategoriansvarig upphandlare IT

Ansökningstiden för detta jobb har gått ut

Ref 2.5.1- 2018:530

Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är av god kvalitet i en trygg miljö. Vi stödjer på olika sätt alla skol- och verksamhetsformer inom skolväsendet i att lyckas med detta uppdrag. Skolverket erbjuder meningsfulla och stimulerande arbetsuppgifter samt ett omväxlande arbete med breda kontaktytor.

Avdelningen för verksamhetsstöds uppdrag och ansvar är att säkerställa en effektiv och ändamålsenlig verksamhetsstyrning som utgår från en tydlig strategi och ett helhetsperspektiv som integrerar Skolverkets alla delar. Vidare ansvarar avdelningen för att skapa de bästa förutsättningarna för att kärnverksamheten ska kunna fokusera på sitt uppdrag. På avdelningen finns enheterna för HR, ekonomi, inköp och upphandling samt internservice.

Som upphandlare och kategoriansvarig IT tillhör du enheten för inköp och upphandling. Enheten ansvarar för att leda och utveckla myndighetens strategiska arbete inom inköpsområdet, utveckla och underhålla våra processer och kategoristyrning. De upphandlingar som görs avser till största del tjänster. Enheten tillhandahåller också beställnings- och upphandlingsstöd till myndighetens verksamhet och arbetar med leverantörs- och avtalsvård. Vi ansvarar också för att leda och utveckla myndighetens arbetssätt för resor, möten samt e-handel. Vi erbjuder ett spännande och mångsidigt arbete med stora möjligheter för dig att påverka utvecklingen av hur inköp sker hos Skolverket. Du kommer in i ett glatt gäng med 14 medarbetare som har högt i tak och gärna diskuterar med varandra. Vi sitter i ljusa lokaler i Värtahamnen.

Arbetsuppgifter

I arbetsuppgifterna ingår att arbeta med kategoristyrning, ta fram strategier som stödjer myndighetens mål. Genomföra upphandlingar, ge råd och stöd till myndighetens alla medarbetare samt att informera internt inom inköps- och upphandlingsområdet. Du är drivande i uppdragen och strukturerar själv angreppsättet. Andra inslag i arbetet är att vara med och utveckla arbetsprocesser och rutiner som rör inköp och upphandling. Du verkar för att arbetet som upphandlare och kategoriansvarig genomförs på ett klokt och resurseffektivt sätt. I kategoriarbetet ansvarar du för att agera som Skolverkets primära kontakt mot verksamheten, externa intressenter och leverantörer. Självklart ansvarar du för dokumentation kring din kategori i form av kategoriplan, kategorikort och kommer med egna kategoriinitiativ samt säkerställer att verksamheten förses med relevant vägledning och information för att kunna fatta bra beslut. Du skapar och driver kategoriteam, sätter mål, prioriterar, följer upp och rapporterar. I ditt ansvar ingår även att utvärdera risker i samband med inköp.

Kvalifikationer

Du har:

  • högskoleutbildning inom teknik, juridik, ekonomi, strategiskt inköp eller en YH-utbildning med inriktning upphandling eller annan relevant utbildning som vi bedömer likvärdig
  • flera års erfarenhet från att självständigt genomföra avrop/upphandlingar inom offentligt styrd verksamhet
  • goda kunskaper i LOU
  • god kännedom om kategoristyrning
  • erfarenhet av utvecklingsarbete
  • ett konsultativt förhållningssätt
  • god förmåga att se konsekvenserna av olika lösningsförslag
  • god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift
  • mycket goda kunskaper i Officepaketet

 Det är meriterande om du har:

  • kunskaper inom IT-området
  • gjort avrop eller upphandlingar inom IT-området
  • erfarenhet av upphandlingsverktyget TendSign eller liknande verktyg

Vi söker dig som är processorienterad och känner dig trygg i situationer som kräver hög integritet. Du är strukturerad med god förmåga att planera och prioritera ditt arbete. Du trivs med att arbeta i grupp men också självständigt och uppfattas som en generös kollega som aktivt bidrar till samarbete och kunskapsöverföring. För att trivas i rollen är det viktigt att du är kommunikativ, pedagogisk, har en känsla för service och kan sätta dig in i verksamhetens behov. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Tjänsten är en tillsvidareanställning, Skolverket tillämpar sex månaders provanställning.

Fackliga representanter: Peter Karlberg 08-527 331 67 (OFR/ST), Ulrika Lindmark (Saco) 08-527 331 53, Claes Prentius (Saco) 08-527 334 47 och Maj Götefelt (OFR/LF) tel. 08-527 334 28.

I denna rekrytering har Skolverket redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt från annonsförmedlare eller försäljare.

Kontaktpersoner

Yvonne Andersson Lundin

Enhetschef

08-5273 3716

yvonne.andersson@skolverket.se

 

Ansökningstiden för detta jobb har gått ut