Polisen söker upphandlare inom IT/telekom

Sök jobbet här

Vi bygger inga virtuella världar eller pokerbord – det vi utvecklar är avgörande för att brott ska klaras upp, att brottsligheten ska minska och för att alla i Sverige ska känna sig trygga.

Beskrivning av arbetsplatsen

Som anställd på it-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt.

Våra system används i polisernas vardag – dygnet runt, året runt. Från ett ingripande mitt i natten till att färdigställa en förundersökning inför en rättegång.

Polisens it-avdelning har ca 750 anställda och ansvarar för all it som används av myndighetens ca 30 000 medarbetare.

Sektionen It-inköp, som är en del av it-avdelningskansliet, tillhandahåller bl.a. stöd i genomförandet av upphandlingar och inköp, hantering av externa leverantörer, samt juridiskt stöd och expertkompetens inom upphandlings- och avtalsjuridik samt  tillhörande rättsområden. Sektionen är en relativt nybildad och expanderande inköpsorganisation som har en drivande och proaktiv roll när det gäller att förse polisorganisationen med it- lösningar. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose Polisens behov av produkter och tjänster inom it, vilket är till nytta för användarna och medborgarna. Hos oss på it-inköp får du möjlighet att arbeta med utmanande och intressanta upphandlings- och inköpsuppdrag i nära samarbete med den polisiära verksamheten.

Inom sektionen är det gruppen It-upphandling som förutom upphandlingar inom it-och telekomområdet även ansvarar för bl.a. Polisens samtliga förnyade konkurrensutsättningar från it-ramavtal. It-upphandling består av sju personer inklusive gruppchef. Vid årsskiftet utökas teamet med en erfaren upphandlarkollega.

Vi fortsätter att växa och söker nu ytterligare en upphandlare till vårt team på It-upphandling. Är Du vår blivande kollega?

Arbetsuppgifter

I din roll som upphandlare ansvarar du för att:

• Självständigt genomföra förnyade konkurrensutsättningar från it-ramavtal av varierande komplexitet men med tiden kommer ansvaret även utökas till att även omfatta upphandlingar. Vad gäller de förnyade konkurrensutsättningarna är dessa främst inom konsultområdet men även andra områden är aktuella. Inköpen sker i enlighet med lagen om offentlig upphandling (LOU) och lagen om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS).

• Medverka i flera uppdrag parallellt i hela processen från förberedande behovs- och marknadsstudier och framtagande av inköpsunderlag till framtagande av avtal.

• Ge stöd och råd i frågor inom verksamhetsområdet, såsom t.ex. men inte begränsat till tillämpning av ramavtal, kravställning utifrån givet behov och utifrån upphandlingsregelverket, utvärderingsmodeller etc.

• Bedriva arbetet konsultativt i nära samarbete med interna kunder (s.k. produktägare) och kollegor från andra delar av organisationen men även samverka med övriga roller inom inköpsorganisationen.

• Vidareutveckla arbetet och underlagen inom inköp samt bidra i inköpsorganisationens utvecklingsarbete.

• Vid behov genomföra interna utbildningar i inköpsrelaterade frågor.

• Vid behov hantera andra inköpsrelaterade arbetsuppgifter inom it-inköp, såsom t.ex. administration av inköpsärenden och hantering av avtal.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har YH/KY-utbildning inom offentlig upphandling eller motsvarande. Som motsvarande betraktas t.ex. akademisk eller annan kvalificerad eftergymnasial utbildning om minst två år som anses relevant för arbetet.

Meriterande
Erfarenhet av att genomföra upphandlingar och/eller förnyade konkurrensutsättningar enligt LOU och/eller LUFS;

• inom it-och telekomområdet

• från arbete på eller för stora organisationer

• tidigare dokumenterad arbetslivserfarenhet av att självständigt genomföra upphandlingar och/eller förnyade konkurrensutsättningar inom offentlig verksamhet som omfattas av LOU och/eller LUFS

Personliga egenskaper
För att trivas i och lyckas med arbetet hos oss krävs att du har är strukturerad och noggrann i ditt arbete samt har en god förmåga att arbeta självständigt för att sedan involvera och samarbeta med dina kollegor och annan expertkunskap om så krävs. Du tar gärna egna initiativ, är resultatinriktad och har en god analytisk förmåga. Med tanke på din roll och ansvar är det en förutsättning att du är drivande, har hög integritet och uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska.

Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet då arbetet innebär många kontakter inom myndigheten.

Kontaktpersoner

Michal Kasina, chef It-upphandling, tfn: 010-563 48 49

Facklig företrädare

Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92;  Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 0732-490 422.

Övrig information

Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader. Arbetsplatsen är belägen på Kungsholmen i Stockholm. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!