Polisen söker operativ och kundorienterad inköpare till Stockholm

Ansökningstiden för detta jobb har gått ut
Arbetsplatsbeskrivning

Ekonomiavdelningen ansvarar för Polismyndighetens finansiella styrning inklusive miljöledning, lokalförsörjning, service, inköpsverksamhet och verksamheten som bedrivs vid ekonomienheterna inom en polisregion eller en avdelning.

Enheten ansvarar för all anskaffning inom Polismyndigheten på både nationell och regional nivå. Inköpsverksamheten omfattar det strategiska inköpsarbetet baserat på kategoristyrning, upphandlingsverksamhet, den centrala lagerhanteringen och hanteringen av inköpsärenden. Polisen anskaffar årligen varor och tjänster för drygt 3,5 miljarder kronor.

Du kommer att tillhöra en arbetsgrupp, Inköpssamordningen Stockholm/Öst, som består av 7 medarbetare och en gruppchef. Övriga medarbetare sitter i Stockholm och Linköping.

Arbetsbeskrivning

Vi söker en inköpare som är med och bidrar till att myndighetens medel används på bästa sätt. I din roll som inköpare på Polismyndighetens Inköpsenhet kommer du utföra inköp av varor och tjänster (exklusive IT-inköp) på uppdrag från landets polisregioner och nationella avdelningar. Du svarar för att myndighetens totala inköpsbehov hanteras och analyseras och bidrar aktivt till ett väl fungerande samarbete med övriga verksamheter. Du arbetar med fokus på kunden och representerar inköpsenheten med ansvar för att arbeta serviceinriktat och relationsskapande gentemot myndighetens övriga verksamheter. Det kan även bli aktuellt för dig att hålla utbildningar.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • utföra direktupphandlingar
  • utföra både regionala och nationella förnyade konkurrensutsättningar
  • bidra till att styra inköpen mot gällande avtal
  • vägleda, ge stöd och service i frågor om inköp till beställare och övrig verksamhet
  • ha kontakt och samarbete med andra stödverksamheter inom polismyndigheten
  • registrera och dokumentera allmänna handlingar i vårt elektroniska
  • diarieföringssystem
Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • eftergymnasial utbildning inom exempelvis inköp, logistik, ekonomi eller annat relevant område
  • erfarenhet av operativt inköpsarbete
  • erfarenhet av upphandlingsarbete
  • erfarenhet av att fånga upp inköpsbehov från verksamheten och effektuera dessa till anskaffning
  • god kunskap av förnyad konkurrensutsättning och direktupphandlingar
  • kunskap inom LOU alternativt likvärdig kunskap
  • god förmåga att utrycka dig väl i både tal och skrift
  • goda kunskaper i Microsoft Office

Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet av inköp, logistik, ekonomi från offentlig verksamhet
  • erfarenheter av liknande arbetsuppgifter inom en stor och komplex organisation
  • erfarenhet av att hålla utbildningar/prata inför grupp
  • gått kurs/kurser inom inköp

Personliga egenskaper
Arbetet ställer krav på hög integritet och god servicekänsla samt att du har förmåga att kommunicera på ett enkelt och tydligt sätt. Du har fokus på att skapa goda relationer och drivs såväl av att samarbeta som att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du är ansvarskännande och lösningsorienterad samt har en analytisk förmåga, du gillar att planera och organisera ditt arbete.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner

Rekryterande chef:
Holger Berling tfn 010-5636461

Fackliga företrädare

Kent Svärd, SACO, tfn 010-56 34 211
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-56 38710
Johan Gertz tfn 010-567 70 92
Fackförbundet ST, tfn 0708-540816
Karna Tillheden, Seko Polisen, tfn 010-56 16 627

Övrig information

Anställningen
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Flextid tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Arbetsplatsen ligger på Polhemsgatn 30 i Stockholm. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Ansökan
Använd knappen ”Sök jobbet” i denna annons.
Referensnummer: C21516/2018

Genom din ansökan samtycker du till att dina personuppgifter behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen och dataskyddsförordningen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Polismyndigheten behandlar de personuppgifter som du lämnar till myndigheten för att kunna handlägga din ansökan på ett effektivt och rättssäkert sätt enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Polismyndigheten är enligt 5 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) skyldig att registrera allmänna handlingar. Dina uppgifter sparas i maximalt två år och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Mer information finns på www.polisen.se/personuppgifter/rattigheter

Har du skyddad identitet, referenser eller annan information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta kontakt med ansvarig HR-konsult marie-s.nilsson@polisen.se

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 29500 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Vi ser fram emot din ansökan!

Sista ansökningsdag 24 september
Ansökningstiden för detta jobb har gått ut