Inköpsansvarig till Swedegas/Weum Gas

Ansökningstiden för detta jobb har gått ut

swedegas logotype                                                  Företagsinformation                                             

Swedegas och Weum ingår sedan 2018 i en ny energikoncern med höga ambitioner. Vi vill ge kraft åt samhällets energiomställning och göra grön energi möjlig för alla. 

Swedegas är ett infrastrukturföretag som äger det svenska stamnätet för gas i sydvästra Sverige, och Weum är landets största gasdistributör. Tillsammans har vi över 20 000 kunder inom industri, företag, energibolag, kommersiella fastigheter och privata hushåll. Gasen används främst till industriella processer, uppvärmning, kraftvärmeproduktion och transporter. 

Arbetsuppgifter 

Som inköpsansvarig får du vara del av att etablera och utveckla en ny centraliserad inköpsfunktion med fokus på kostnadseffektivitet i en organisation med lika högt tempo som ambitioner. Du har förmågan att se affären för potentiella leverantörer, får dem att lämna anbud och har modet att förhandla med dem. 

Du kommer att jobba strategiskt såväl som operativt med inköpsfrågor inom koncernen. Utifrån koncernens övergripande strategiska mål samt verksamhetens behov kommer du att ta fram en inköpsstrategi och arbeta med att implementera den i det dagliga inköpsarbetet. Du ansvarar för att rekommendera nya strategiska ramavtal såväl som genomför strategiska förhandlingar med nya och befintliga leverantörer. 

Du arbetar operativt med att vara drivande i genomförandet av upphandlingar utifrån verksamhetens behov, upphandlingar av både varor, tjänster och entreprenader. Då delar av koncernen omfattas av LUF är du koncernens expert inom området, du stödjer verksamheten såväl som kontrollera efterlevnaden. Du ansvarar även för löpande avtalshantering, dokumentation samt rutiner och mallar. 

Du har: 

  • relevant examen inom ekonomi/juridik/teknik eller likvärdigt, 
  • utbildning inom LOU/LUF, 
  • arbetat flera år med upphandling reglerad av LOU och/eller LUF, 
  • förmåga att utrycka dig tydligt både muntligt och skriftligt i svenska och engelska. 

Du är: 

  • modig som vågar utmana och ifrågasätta invanda mönster för att utveckla koncernens inköp, 
  • driven och nyfiken att hitta nya vägar och metoder för inköpsarbetet, 
  • strukturerad i ditt arbete med regelefterlevnad, dokumentation och avtalshantering, 
  • analytisk, logisk och förstår samband samt kan pedagogiskt förklara dem. 

Inköpsansvarig 

Vi tror du har: 

  • vana att förhandla, 
  • erfarenhet av upphandling inom entreprenad och kvalificerade tjänster, t.ex inom juridik och management, 
  • vana av att arbeta med IT-system inom området. 

Meriterande är erfarenhet från energibranschen. 

Placeringsort: Malmö 

Urvalet sker löpande varvid vi vill att du skickar in din ansökan omgående, dock senast den 31 december 2019. 

Rekryterande chef Kenneth Andersson, CFO 

Kontaktperson Emma Björkqvist, controller, tel 031-43 93 28 emma.bjorkqvist@swedegas.se 

 

sista ansökan 31 december 2019
Ansökningstiden för detta jobb har gått ut