Inköpare till Ekobrottsmyndigheten

Ansökningstiden för detta jobb har gått ut

Till Ekobrottsmyndighetens huvudkontor söker vi nu en inköpare som vill vara med och utveckla myndighetens upphandlingsfunktion till nästa nivå. Upphandlingsfunktionen tillhör Ekonomienheten som ansvarar för bland annat myndighetens budget och ekonomistyrning, inköp och upphandling samt lokalförsörjning och miljöledning.
På enheten arbetar idag åtta medarbetare.

För att möta verksamhetens behov inom upphandling- och inköpsområdet så avser vi att förstärka funktionen med ytterligare kompetens för att kunna arbeta mer strategiskt med funktionens frågor. Det innebär bland annat att skapa och förtydliga rutiner och processer, etablera samarbetsytor mot verksamheten för att tidigt möta verksamhetens behov och använda myndighetens resurser effektivt.

I din roll som inköpare kommer du ha en central och bred roll inom funktionen. Du är en nyckelperson för frågor gällande inköp och ger stöd och service till verksamhetens beställare. Du kommer bland annat att;

  • Utveckla och stötta i alla former av operativa och taktiska inköpsaktiviteter i nära samverkan med beställaren i verksamheten
  • Fånga upp och stödja beställare i anskaffningsskedet samt bidra till att utveckla inköpsprocessen och de rutiner som behövs för avtalsuppföljning och avtalsförvaltning
  • Ta fram behovsanalyser, förfrågningar, utvärderingar, avtals- och kostnadsuppföljningar
  • Stödja och utveckla externa samarbeten, avtals/leverantörsuppföljning och proaktivt ge råd och stöd till beställare och bevaka samt följa upp ingångna avtal
  • Vara en länk för att uppnå samordningseffekter för myndighetens totala anskaffning
  • Utbilda och informera verksamheten inom området
  • Administrera och förvalta myndighetens e-handelssystem samt lägga upp nya leverantörer i ekonomisystemet

Kvalifikationer

  • Högskoleutbildning inom t.ex. teknik, juridik, ekonomi eller en YH-utbildning med inriktning inköp eller annan relevant utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig
  • Flera års arbetslivserfarenhet inom inköp från offentlig verksamhet
  • Goda kunskaper i LOU
  • God förmåga att hantera Officepaketet och andra digitala verktyg och programvaror
  • Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i såväl tal som skrift
  • God förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift
  • Svenskt medborgarskap (om säkerhetsklass)

Meriterande

  • Erfarenheter av upphandlingsverktyget (inköpssystem) TendSign eller liknande verktyg
  • Erfarenhet av att arbeta med e-handel
  • Projektledarerfarenheter

Personliga egenskaper
Du är noggrann, ansvarstagande och har förmåga att skapa struktur och effektivitet i ditt arbete. Du har ett flexibelt och serviceinriktat förhållningssätt. Du har lätt för att kommunicera med andra och har en mycket god förmåga att samarbeta i team. Du har ett genuint intresse för att bidra till en lärande organisation, hög IT-mognad och en mycket god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer. Du drivs av att ständigt utveckla och effektivisera administrativa processer och är van vid att driva förbättringsarbete i vardagen.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens chefs- och medarbetarpolicy, EBM-modellen.

Övrigt
Tjänsten är tillsvidare med placering vid Ekobrottsmyndighetens huvudkontor på Kungsholmen i Stockholm. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas.

Tillträde enligt överenskommelse.

Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och säkerhetsgranskning med registerkontroll kommer att ske.

Information om anställningen lämnas av Ekonomichef Kristina Larsson, tfn. 010-562 96 44. Fackliga företrädare för Saco-S John Keränen, tfn. 010-562 92 23, för ST Ylva Nilsson, tfn. 010-562 91 94 och för Polisförbundet Kristina Windalen, tfn. 010-562 98 21.

 

Välkommen med din ansökan senast den 31 januari 2020
Ansökningstiden för detta jobb har gått ut