Inköpare/licensadministratör till Uppsala universitet

Ansökningstiden för detta jobb har gått ut

Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Uppgiften är att bedriva forskning och utbildning av högsta kvalitet och att på olika sätt samverka med samhället. Vår viktigaste tillgång är alla de individer som med sin nyfikenhet och sitt engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Uppsala universitet har 40 000 studenter, 7 000 anställda och en omsättning på 6,5 miljarder kronor.

Avdelningen för Ekonomi och Upphandling är en del av Uppsala universitets förvaltning. Avdelningen består av fyra enheter. Enheten för upphandling och inköp är en av dessa och har 20 medarbetare. Inom enheten finns den centrala inköpsfunktionen som bl a förvaltar myndighetens e-handelssystem. Funktionen består av sex personer.

Vi söker nu en inköpare/licensadministratör.

Arbetsuppgifter: Arbetet består av att självständigt arbeta med inköps- och e-handelsrelaterade uppgifter Tillsammans med övriga inköpare underhåller du myndighetens e-handelssystem, vilket innebär arbete med anslutning av leverantörer till systemet samt användarstöd och utbildning avseende handhavande i systemet. Du deltar även i utvecklingen av e-handelsarbetet vid myndigheten. I rollen ingår också att arbeta med administration och distribution av licenser för universitetets alla behov. Universitetet använder idag ett särskilt anpassad system för att distribuera och registrera licenser. Detta uppdateras fortlöpande vilket är en av arbetsuppgifterna för den aktuella tjänsten.

Du kommer även att medverka i arbetet med att ta fram förfrågningsunderlag inför upphandlingar tillsammans med upphandlare samt medverka i uppföljning av de upphandlade avtalen. Kontakt med beställare och leverantörer är också en del av inköparens vardag.

God IT-vana, erfarenhet av office-paketet på avancerad nivå (inkl Access) behövs. Meriterande är också om man har grundläggande kunskaper HTML, SQL

Kvalifikationskrav: Relevant högskoleutbildning och/eller motsvarande kunskaper inhämtade på annat sätt. God samarbetsförmåga behövs och stor vikt kommer därför att läggas vid personlig lämplighet. Erfarenhet av arbete med inköp och e-handel.

Personliga egenskaper:

Arbetet innebär många kontakter och stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Vi tror att Du är:

  • utåtriktad och positiv
  • noggrann och van att arbeta självständigt
  • kommunikativ
  • ödmjuk med utpräglad servicekänsla
  • analytisk och har god samarbetsförmåga
  • en problemlösare som kombinerar säkerhetstänk och noggrannhet
  • proaktiv och gärna vill ligga steget före och föreslå förbättringar i både teknik och processer

Önskvärt och/eller meriterande i övrigt: Erfarenhet av arbete i högskolesektorn, annan offentlig verksamhet eller annan stor organisation. Kunskap om licenshantering och hur olika licenser fungerar, särskilt Microsofts select- och campuslicenser samt Adobes CLP- och VIP-licenser. Kunskap om hur olika program fungerar på Windows och Apple-datorer.

Individuell lönesättning tillämpas. Det är önskvärt att löneanspråk anges i ansökan.

Tillträde: Snarast.
Anställningsform: Tillsvidareanställning, provanställning kan komma att tillämpas.
Anställningens omfattning: 100 %.
Placering: Uppsala universitet, Avdelningen för ekonomi och upphandling

Upplysningar om anställningarna lämnas av upphandlingschef Roger Himmelsköld 070-425 03 46 och ekonomidirektör Claes Nilsson 070-425 04 63.

Facklig företrädare: Per Sundman, Saco-rådet 018-471 1485
Fia Wolters, ST 018-471 4088
Ellena Papaioannou, Seko 018-471 3315

Välkommen med din ansökan senast 15 december 2017, UFV-PA 2017/3983.

Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Vi tar enbart emot ansökan på det sätt som beskrivs i annonsen.

 

 

Referensnummer: UFV-PA 2017/3983

Sista dag för ansökan: 2017-12-15

Ansökningstiden för detta jobb har gått ut