Inköpare inom IT/teknik till Säkerhetspolisen

Vi söker en erfaren teknisk inköpare som kommer ansvara för inköp och beställningar från vår teknikavdelning. Du är länken mellan tekniker, ekonomer, leverantörer och jurister och du drivs av att förbättra och effektivisera inköpsarbetet.

Ort: Stockholm
Sista ansökningsdag: 2020-04-03
Referensnummer: 2020-5236

För att alltid kunna ligga steget före och förebygga och avslöja hot mot Sveriges säkerhet förstärker vi oss nu inom IT och teknik. Hos oss får du arbeta i en mångfacetterad verksamhet där tillit, kollegialitet och dedikation värdesätts högt. Vill du ta dig an utmaningar som bidrar till att skydda Sverige, det demokratiska samhället och medborgarnas fri- och rättigheter?

DItt uppdrag

Ditt uppdrag är att ansvara för inköp utifrån inkomna beställningar från IT-/teknikavdelningen vad gäller teknisk utrustning inom IT-området, immateriella tillgångar, licenser, inköp av underhållsavtal, kommunikationstjänster/abonnemang och externa tjänster. Du är kontakten mellan beställare och vara eller tjänst och kommer ta emot, samordna och genomföra beställningar och avrop mot befintliga avtal. Du kommer till viss del förhandla men framförallt samverka med och stödja upphandlingsfunktionen vid vår ekonomienhet. Arbetet innebär ett tätt samarbete med andra roller internt, såväl tekniker (t.ex förvaltningsledare, HAM och SAM) som ekonomer och jurister.

Du ska upprätthålla och utveckla kontakten med leverantörer och tillsammans med ekonomienheten upprätta och granska avtal. Vidare ska du stödja beställare i inköpsfrågor, stödja kravställare i framtagande av kravspecifikationer och stödja ekonomi vid nyinkomna inköpsbehov.

En viktig del i arbetet är omvärldsbevakning och att vara uppdaterad om vilka produkter och leverantörer som finns på marknaden. Du har ett strategiskt perspektiv och jobbar med inköpsplaner, marknadsanalyser och benchmarking för att förbättra och effektivisera inköpsarbetet. Du driver även utvecklingsarbete i form av att ta fram metoder och rutiner för inköpsfunktionen som helhet.

Din kompetens

För denna roll ska du ha mångårig erfarenhet av inköp av it/teknik i en liknande roll inom offentlig förvaltning och ha kunskap om tillhörande regelverk. Du har mycket god kunskap om it och teknik och har goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Det är meriterande om du har god förhandlingsvana samt om du tidigare har hanterat avancerade inköp av utrustning för it-infrastruktur (servrar, lagring, nätverk etc.). Det är även meriterande om du har högskoleutbildning inom teknik eller ekonomi.

Dina egenskaper

Du är en framåt person med stort driv och vilja att förbättra. Du trivs med de många kontaktytorna i rollen och är kommunikativ och organisatorisk. Arbetet kräver att du är självgående, tar egna initiativ och att du kan leda och strukturera ditt arbete. Vidare är du inte rädd för förändringar och är bekväm med att inta ett kritiskt förhållningssätt när det behövs. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.

Vi har cirka 1 400 medarbetare med olika bakgrund såsom polis, samhällsvetare, tekniker, administratör, språkvetare, jurist, ingenjör och psykolog. Tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”, för att värna det öppna och demokratiska samhället. Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet.
Om Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten, och vi eftersträvar en jämn könsfördelning.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 76 78. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Ansökan

Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev samt ifyllt försättsblad. Samtliga handlingar ska vara i MS Word- eller pdf-format. Obs! Spara försättsbladet på din dator innan du fyller i och bifogar det.
Försättsblad för ansökanPDF (pdf, 571.1 kB)

I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Märk din ansökan med referensnummer 2020-5236. Om du skickar e-post, ange även referensnummer i ämnesraden.

E-post: sakerhetspolisen@sakerhetspolisen.se

Postadress:
Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Observera att ansökan inklusive bilagor ska skickas direkt till oss, inte via en länk.
Ansökan ska ha kommit in senast 2020-04-03.

Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning. Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid SäkerhetspolisenPDF (pdf, 652.2 kB)

Övrig information

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.

I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester som en del i processen.

Inför denna rekrytering har vi redan gjort vårt val av annonseringskanaler. Vi undanber oss därför samtal från externa rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Bo Nordlin

Om Bo Nordlin

Grundare och chefredaktör för Inköpsrådet. Bo Nordlin har även grundat Upphandling24 och varit dess chefredaktör fram till september 2015.