Cecilia Ehrenborg Williams
Cecilia Ehrenborg Williams hade hoppats på en tuffare strategi. Foto: Fredrik Hjerling.

Bakläxa för upphandlingsstrategin

Reaktionerna på regeringens nationella upphandlingsstrategi får både ros och ris. Till det som efterlyses hör ökad tydlighet med fler ”ska” än ”bör”.

Återvinningsindustrierna välkomnar den nationella upphandlingsstrategin. Skrivningarna om att tillvara konkurrensen på marknaden samt främja innovationer och alternativa lösningar uppskattas särskilt.

Miljömärkning Sverige, som ansvarar för märkningarna Svanen och EU Ecolabel, gläds över att upphandling lyfts som ett viktigt verktyg för att nå miljömål. Att pris ska värderas ur ett livscykelperspektiv betraktas som särskilt positivt.

Fast det saknas inte kritik. Det pekas bland annat på brister i tydlighet.

– Vi hade gärna sett en tuffare skrivning på att miljöanpassad upphandling ska öka. Inte att man bör göra det, säger Cecilia Ehrenborg Williams, vice vd på Miljömärkning Sverige.

Sören Enholm, vd för TCO Development, menar att strategin hade blivit mer dynamisk om det hade funnits ett mål om att hälften av alla inköpta produkter ska vara märkta med en miljömässig eller social hållbarhetsmärkning:

– Det skulle få fler att snabbare ställa om till en hållbar upphandling eftersom det är bråttom om vi ska minska Sveriges utsläpp av växthusgaser.

Som Inköpsrådet tidigare berättat kommer upphandlingsstrategin, i alla fall till en början, bara påverka en begränsad del av de offentliga inköpen.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *