Det är svårt att prata om upphandling utan att prata om överprövning. I Sverige lämnades det 2015 in 2 973 ansökningar om överprövning till förvaltningsrätterna runt om i landet. Även om det är en nedgång med 15 procent jämfört med 2014 så är det fortfarande en stor mängd överprövningar. I sammanhanget kan det även nämnas att antalet överprövningar för tio år sedan var 1 280, en ökning om cirka 130 procent.
Statistik från Konkurrensverket visar att av de mål som avgjordes i sakfrågan fick leverantören helt eller delvis bifall i 25 till 30 procent av fallen. Det kan således finnas goda anledningar att överpröva en upphandling, men det kan också finnas goda anledningar att låta bli!
En överprövning kostar pengar (både i form av tid och eventuella ombudskostnader) och kan dessutom försämra en eventuell framtida eller pågående relation med den upphandlande myndigheten. Det är därför vara vist att tänka igenom sitt beslut att överpröva snarare än att agera i affekt. Eftersom att tiden är knapp mellan det att tilldelningen annonseras och sista dag för överprövning (den så kallade avtalsspärren) så är det bra att redan innan förbereda sig på möjligheten att man inte får något kontrakt, och hur man då kommer att agera.
Upptäcker du redan från början att det finns saker i underlaget som strider mot de upphandlingsrättsliga principerna är du inte tvungen att avvakta till dess att tilldelning sker. Det är en god idé i sådana situationer att i första hand påtala felet för upphandlaren och försöka få till stånd en förändring av underlaget. Står beställaren då fast vid sitt underlaget har du möjlighet att ta frågan vidare.
Du har möjlighet att överpröva en upphandling i samma stund som den har annonserats.
En överprövning sker genom att skicka ett brev eller ett mejl till den förvaltningsrätt som upphandlande myndighet hör till (domkrets) där man begär överprövning av en pågående, eller tilldelad upphandling. Skulle du inte nå framgång med din överprövning i förvaltningsrätten finns möjlighet att överpröva beslutet till kammarrätten. Har man förlorat i förvaltningsrätten är, enligt statistiken ovan, dock inte chansen att vinna i kammarrätten högre än 15 procent. Som sista instans kan du vända dig till Högsta förvaltningsdomstolen.
Både kammarrätten och Högsta förvaltningsdomstolen gör först en bedömning om de alls ska ta upp målet och ge så kallat prövningstillstånd. Det är bara i cirka ett fall av tre som kammarrätterna beviljar prövningstillstånd. Högsta förvaltningsdomstolen är ännu mer restriktiv. Av 20 mål som överklagas till högsta instans är det bara ett som får prövningstillstånd.
Utöver de rent juridiska anledningarna till att söka överpröva en upphandling kan det också finnas strategiska skäl. Kanske vill man försena möjligheterna för en konkurrent att överta ett kontrakt man i dagsläget innehar, eller också så vill man helt enkelt försena processen för att så långt som möjligt rusta sig för att en ny konkurrent kommer in på ens marknad. Vid alla sådana här överväganden är det extremt viktigt att man tar med samtliga parametrar i ekvationen. Även om det kortsiktigt kan framstå som en god idé att få några extra månaders leverans är det inte alls säkert att det långsiktigt är bra att stöta sig med upphandlande myndighet. Något en ”okynnesöverprövning” kan innebära att man gör.
Läs några av Sten Lövrups övriga artiklar på Inköpsrådet om aktivt anbudsarbete
Dra nytta av offentlighetsprincipen
Så fungerar ramavtal
Så lägger du upp ditt anbudslämnande
Samarbeta med andra företag för att vinna upphandling