Johan Wahn
Johan Wahn sade upp avtal med konsekvenser. Foto: Thomas Harrysson.

Uppsagt avtal bakom färdtjänstkaos

Många klagomål har fått Västtrafik att säga upp färdtjänst- och sjukreseavtal med Kronan för att direktupphandla nya entreprenörer. Taxibolaget protesterar genom att omedelbart sluta köra.

Easyfairs period 1

En upphandlingstvist mellan Västtrafik och en taxientreprenör slår hårt mot färdtjänst och sjukresor i Västra Götaland. I och med att Kronan slutat köra redan innan nya bolag hunnit ta över råder akut fordonsbrist och därmed stora störningar i den anropsstyrda trafiken.

– Just nu är vi tvungna att prioritera vilka resor som måste utföras, bekräftar Mikael Olsson, enhetschef för leverans vid Västtrafik.

Bakom oenigheten ligger många kundklagomål i framför allt Trestads- och Stenungsundsområdet. Av den anledningen sade Västtrafik den 21 september upp elva av Kronans totalt 29 avtal.

– Det handlar om omfattande kvalitetsbrister som inte åtgärdats trots upprepade påpekanden, säger Johan Wahn, affärschef för anropsstyrd trafik vid Västtrafik.

De uppsagda avtalen löper egentligen fram till och med den 28 oktober. Då skulle direktupphandlade Majvillan Transport, Taxi Väst, Sandarna Transporter, Cabonline och Taxi Göteborg ta över.

Fast redan nu slutar Kronan att driva verksamheten. Bolaget drar i protest in 120 bilar i 16 kommuner.

– Att agera på det här sättet är helt oacceptabelt. Det är en mycket beklaglig situation som ställer till stora problem för våra kunder, säger Mikael Olsson.

Till Göteborgs-Posten säger Ibrahim Hassan Alfakawi, vd för Kronan, att många av kundklagomålen egentligen borde riktas mot Västtrafik:

– Först av allt vill vi ha våra avtal tillbaka eftersom vi inte skrivit under uppsägningen. Och att de gått vidare med andra företag kommer vi överklaga.


Praxisdagen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *