Nattåg
Tåg på spår i natten. Foto: Christian Kruse.

”Storstadsnonchalans” i tågupphandling

Trafikverket säkrar tågtrafiken från Stockholm till övre Norrland och Jämtland under de kommande fyra åren. Fast upphandlingens resultat komplicerar för resenärer från bland annat Göteborg.

Trafikverkets upphandling av nattåg blev en framgång för norskägda Vy Tåg (före detta Tågkompaniet) som kammade hem trafiken till övre Norrland. SJ behåller Jämtlandstrafiken.

– Jag är glad och övertygad om att vi kan utveckla nattågstrafiken på ett bra sätt, säger Dag Lokrantz-Bernitz, vd för Vy Tåg.

Fast den huvudstadscentrerade lösningen, där trafiken till Narvik och Duved utgår från Stockholm, möter kritik. Redan inför upphandlingen lyfte SJ fram att de båda linjerna borde upphandlas gemensamt för att möjliggöra nattågstrafik även till och från Göteborg för både Jämtland och övre Norrland.

När SJ tar Jämtland och övre Norrland går till Vy finns inte samma möjlighet att köra nattågstrafiken till och från Göteborg. Även resenärer från Skövde, Örebro och Västerås förlorar sin direktkoppling till nattåget.

– Det är naturligtvis tråkigt att inte köra till övre Norrland och det innebär dessutom att vi inte, som idag, kan hänga på Jämtlandsvagnar på tågen mot Göteborg, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Jan Kyrk berättar att SJ införde nattåg från Göteborg i december 2018 för att utveckla resandet till och från Jämtland:

– Vi vet att färre byten ökar reslusten och resenärerna i Västsverige hittade snabbt till nattågen.

Svenska Turistföreningen, STF, ser det som olyckligt att det blir svårare att välja ett klimatsmart resalternativ. Claes Nordmark, socialdemokratisk kommunstyrelseordförande i Boden, säger till Dagens Nyheter att indragen trafik från Västsverige riskerar att slå mot besöksnäringen i övre Norrland:

– Det här är ett uttryck för storstadsnonchalans.

Nu utreder SJ möjligheterna för kommersiell nattågstrafik till Jämtland från både Malmö och Göteborg. Men bara under högsäsong. Förhoppningen är att hitta lösningar som tar vid då nuvarande tidtabell upphör den 13 december. Fram till dess körs trafiken som den gjorts sedan december 2018.

– Vi har under de senaste dagarna haft en tät dialog med både aktörer och näringslivet i region Jämtland-Härjedalen, säger Jan Kyrk.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *