Taxi kurir
Flera varumärken med samma ägare. Foto: Sven Ängermark

Lundensisk oro för färdtjänstmonopol

Fågelviksgruppen har i en miljardaffär kammat hem färdtjänsten i Stockholm. Nu luftar Lunds kommun sin oro över vad gruppens expansion på taximarknaden betyder för konkurrensen.

Lunds kommun uppvaktar Konkurrensverket om den försämrade konkurrensen på marknaden för färdtjänst och andra samhällsbetalda resor. Mot bakgrund av Fågelviksgruppens dominans finns en betydande oro för kraftigt ökade kostnader och bristande kvalitet.

Fågelviksgruppen, som nyligen slöt ett rekordavtal med Stockholms stad, lägger under sig fler och fler taxibolag. Enligt det brev som kommunens tekniska nämnd skickat till övervakande myndighet har taximarknaden i Malmö/Lund-området på några år förändrats från fem fristående och konkurrerande taxibolag till i praktiken ett företag.

Det, menar nämnden, bådar inte gott inför kommunens kommande färdtjänstupphandling.

I brevet beskrivs den senaste upphandlingen som gjordes år 2013. Tre företag inkom med anbud, varav två ingick i Fågelviksgruppen. Upphandlingsvinnaren, Taxi Helsingborg, hann inte ens köra ett halvår innan bolaget blev uppköpt av Fågelviksgruppen som numera ägs av det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Capital.

I princip samma förändring skedde efter 2007 års upphandling. Taxi 020 vann och startade i oktober. Våren 2008 köptes företaget – av Fågelviksgruppen. Verksamheten flyttades till Malmö och integrerades med annat företag inom gruppen. Även det mer lokalt inriktade Klimattaxi blev under denna period inkluderat och därefter avvecklat.

Lunds kommun framför regelbundet klagomål på brister i färdtjänsten. Även i Göteborg har Fågelviksgruppen haft problem med kvaliteten. Nu uppmärksammas Konkurrensverket på utvecklingen i Lund/Malmö – och många övriga orter runt om i landet.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *