Inte bara ett svenskt problem

Krångel med sjuk- och färdtjänstresor verkar inte veta några gränser. Efter det att Finland i somras fick en ny taxilag arbetar Konkurrens- och konsumentverket med att ta reda på vad som kan göras bättre.

IKEA

Förutsättningarna för den finska taxinäringen förändrades i grunden under sommaren. Den nya lag om transportservice som då infördes gör det bland annat lättare att få taxitillstånd samtidigt som företagen friare kan prissätta sina tjänster.

Lagändringarna har bland annat inneburit att Folkpensionsanstalten måste konkurrensutsätta de taxitjänster som på grund av den resandes hälsotillstånd ersätts av sjukförsäkringen.

Vittnesmålen känns igen från Sverige. Det har handlat om långa väntetider vid beställning av resor, resenärer som satts av på fel ställe och så vidare. Upphandlingar på lägsta pris har resulterat i att förare hellre tycks vänta på ”vanliga körningar” än utför så kallade FPA-resor.

Klagomålen i Nyland har varit så omfattande att FPA beslutat att avsluta avtalet med Helsingin-Uudenmaan Taksit för att genomföra en ny upphandling. Också det finska Konkurrens- och konsumentverket har börjat agera. Information om taxiföretagarnas erfarenheter av det inledande skedet samlas nu in.

Max Jansson, specialforskare vid verket, är bestört över de många problem som media rapporterat om. Han säger att man behöver få veta hur taximarknaden fungerar från insidan för att kunna åtgärda situationen – och intresset cirklar kring hur beställningscentralerna fungerar:

– Vi diskuterar i många fall hellre först, innan det blir aktuellt att gå till domstol, säger han till finska publicservicebolaget YLE.


Easyfairs period 2

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

En reaktion på ”Inte bara ett svenskt problem

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *