Nextjet
Leap kommer efter Nextjet. Foto: Nextjet.

Efter Nextjet blir det Leap

Ur spillrorna efter Nextjet reser sig Air Leap. Fast i och med att Trafikverket sa upp avtalet redan när bolaget begärde sig i konkurs har man på kort sikt inget att hämta när det gäller upphandlad flygtrafik.

Leda upphandlingar effektivt
Kommunicera bättre med leverantörer och verksamhet
Upphandla funktion i praktiken
GDPR & offentlig upphandling
Kvalificerad IT-upphandlare
Tillämpningen av upphandlingskontrakt

Olsen Gruppen köper Nextjets konkursbo. Det norska företaget, som huvudsakligen verkar inom fiskerinäringen, låter köpet bli starten till det nya flygbolaget Air Leap.

Linjen mellan Mariehamn och Stockholm återstartas den 11 juni. Trafiken är upphandlad av Ålands landskapsregering och Air Leap har fått förtroendet fram till den sista februari 2020.

– Vi är glada att vi hittat en köpare till verksamheten och att trafiken Mariehamn-Stockholm kan återupptas inom kort, säger Lars-Henrik Andersson, konkursförvaltare på advokatfirman Lindahl.

Under en inledande period kommer flygtrafiken mellan Mariehamn och Stockholm att prioriteras. När Ålandslinjen återupptas sker det med hjälp av underleverantörer.

Därefter kommer vissa andra av Nextjets linjer att återupptas. Under juli månad startar trafik mellan finska Jakobstad/Karleby och Arlanda. I augusti avser man att öppna rutten Karlstad Arlanda.

På kort sikt kommer Nextjets efterträdare inte att vara inblandad i de upphandlade linjerna inom Sverige. Trafikverket avslutade mycket snabbt avtalet med konkursboet.

Möjligen kan Air Leap dyka upp som anbudsgivare för trafiken efter det sju månader efter nödavtalet med Amapola. Likaså i den större upphandling som pågår för perioden oktober 2019 och framåt.


Praxisdagen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *