Spårvagnsdepå
Spårvagnsdepån i Lund. Illustration: Tengbom.

Dyrare depå efter avbruten upphandling

Anbudstorka fördyrar den nya spårvagnsdepån i Lund. Å andra sidan gör konkurrensen upphandlingen av drift och underhåll billigare än beräknat.


Ingen ville bygga den depå som behövs för underhåll och rengöring av de spårvagnar som så småningom ska rulla i Lund med start år 2020. Först efter det att Region Skåne delat upp bygget i två entreprenadupphandlingar har avtal kunnat slutas.

Skanska genomför markarbetena medan NCC uppför spårvagnsdepån. Den placeras i närheten av ESS-anläggningen som en sista punkt i spårvägslinjen.

– Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med Region Skåne och bygga spårvagnsdepån i Lund, säger Per-Ola Martinsson, avdelningschef vid NCC Building.

På uppdrag av Region Skåne bygger NCC även en underhållsdepå för Öresundståg i Kärråkra utanför Hässleholm:

– Det ger möjlighet till erfarenhetsutbyte mellan projekten.

Uppdraget är en samordnad generalentreprenad med ett ordervärde på drygt 100 miljoner kronor. Sammantaget har omtaget fått kostnaderna att skjuta i höjden.

När en upphandling avbryts kortas också tiden för utföraren att genomföra bygget, vilket syns i ett högre riskpåslag från anbudsgivare. Regionstyrelsen har därför tvingats utöka investeringskostnaden från 200 miljoner kronor till 270 miljoner kronor.

Å andra sidan har konkurrensen gjort gott i upphandlingen av drift och underhåll. Bland fyra konkurrenter kammande Infranode hem uppdraget med ett anbud på strax under fem miljoner kronor per år där förhandsgissningen låg någonstans mellan sex miljoner kronor och åtta miljoner kronor per år.


Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *