Julianna Olofsson
Julianna Olofsson summerar uppmärksammad upphandling. Foto: Kaj Aalto.

Anmärkningsvärt bra upphandling

Den bittra striden om kollektivtrafiken på Gotland är över. Trots att Gotlandsbuss gick hela vägen till högsta instans står sig Bergkvarabuss som upphandlingsvinnare.

Upphandlingen av allmän och särskilda kollektivtrafik på Gotland har uppmärksammats rejält i media – och då inte bara på ön. Här finns alla ingredienser: miljöfrågor, ekonomi, lokala intressenter mot större företag och så vidare.

Gotlandsbuss har idag uppdraget i form av ett produktionsavtal. Man bedömde de nya upphandlingskraven på biogasdrift som oproportionerliga för den relativt korta avtalstiden (tre år).

Bolaget, som samlar en rad mindre bussföretag, lämnade inget anbud, men överklagade upphandlingens innehåll före sista anbudsdag. Gotlandsbuss har överprövat upphandlingen hela vägen upp till Högsta förvaltningsdomstolen. I samtliga fall har de sammantaget rätt kostsamma processerna fallit ut till regionens fördel.

Som konsult på Ecenea har Julianna Olofsson hjälpt Region Gotland med upphandlingen. Hon beskriver resultatet som anmärkningsvärt bra med de förutsättningar som fanns i de politiska beslut, om att bland annat flytta fram regionens positioner på miljöområdet, som låg till grund för upphandlingen:

– Det kommer att bli en betydligt bättre, miljövänligare och mer sammanhållen tjänst framöver.

Julianna Olofsson säger att det har varit fantastiskt roligt att få jobba ihop med regionens projektgrupp:

– Vi har tillsammans verkligen lyckats få till en väldigt bra upphandling med tanke på de förutsättningar vi hade.

I stort sett samtliga gotländska bussbolag har meddelat att de nu kommer att lägga ner. Hur det kommer att påverka konkurrensen på ön på sikt är oklart. För den personal som kör bussarna hade läget helt klart varit bättre om Gotlandsbuss och Kommunal inte valt att tolka Region Gotlands skrivning om övertagande av personal så snävt.

För att säkerställa att de personer som idag jobbar med uppdragets utförande, främst busschaufförer, ska få vidare anställning hos den nya leverantören krävdes övertagande av personal i det upphandlande avtalet.

– På grund av en felaktig tolkning av den klausulen föll detta inte ut som regionen hade avsett och det är verkligen beklagligt.

För att inte hamna i tidsnöd gjorde Region Gotland en direktupphandling från Bergkvarabuss. Just nu inväntas besked från förvaltningsrätten om detta avtal – som inte längre behövs eftersom det per automatik har upphört att gälla när avtal nu har slutits i enlighet med upphandlingen.

Julianna Olofsson säger att det ser hoppfullt ut inför avtalsstarten:

– Dessutom har Konkurrensverket, som inte oväntat öppnade ett tillsynsärende kring direktupphandlingen, lämnat besked om att man inte går vidare med sin granskning.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

6 thoughts on “Anmärkningsvärt bra upphandling

  1. Även om en upphandling genomförts formellt riktigt är det magstark att påstå att den är ”anmärkningsvärt bra” när man genomför en upphandling som kräver stora dyra investeringar av entreprenörer och lägger den på endast tre års avtalstid. Upplägget slår undan fötterna för befintliga aktörer på Gotland och på det sättet troligen dödar konkurrensen på Gotland inför nästa gång upphandling ska ske. Det torde vara väldigt naivt av Regionens politiker och inte tro att detta kommer påverka framtida upphandling.
    Strategiskt tänkt är så mycket mer än vad man har för handen just nu.

    1. Det är inte så magstarkt, man kan läsa mellan raderna att den inte var optimal: ”anmärkningsvärt bra med de förutsättningar som fanns i de politiska beslut, om att bland annat flytta fram regionens positioner på miljöområdet”.

      Formulerat på annat sätt: Regionen slår med berått mod ut lokala småspelare. Regionen anser att det är OK, då det sker för att uppnå högre syften. Rätt eller fel? Oviktigt. Man får göra det. Det är den viktiga lärdom man kan dra av denna upphandling. Det är ett slags miljömarxism.

      Lycka till, Gotland!

  2. Politikerna har tagit strategiska beslut, som kanske inte är helt optimala. Inom ramen för det har projektgruppen som ansvarat för upphandlingen genomfört densamma på ett förtjänstfullt sätt och inom lagens ram.

    Ingen skugga ska falla på de tjänstemän och konsulter som har att verkställa de politiska besluten.

    Bra jobbat Julianna!

  3. Förstår inte vad tjänstemannaansvar har med den här frågan att göra, det är ett politiskt beslut som tjänstemännen har följt?

  4. Kanske det, några kan ju tycka att de har gjort ett bra jobb. Andra är väldigt missnöjda med konsekvenserna av det här ” bra utförda arbetet”. Nu är det så att många ifrågasätter att politikerna ens förstod vad de beslutade…några trodde ett, och andra menar något annat. Det finns reservationer i det politiska beslutsfattandet, och alla politiker skyller på varandra. Det ser också ut som att det faktiskt var just tjänstemännen som knuffade politikerna till beslutet…Om det här blir bra för Gotland kan en ju sia om, men den heliga biogasen får ju en avsättning. Då blir ju lantbrukarna som kontraktsodlar till biogasproduktion nöjda, i alla fall. Men utvecklingen av användandet av vindkraftel för att producera vätgas till fordonsdrift ställs i bakgrunden, det projektet är väl snart dött…och elbussar får vi också titta långt efter, även om de korta avstånden i landsbygdstrafiken och tillgången på vindkraftel borde väckt intresset hos någon miljöintressena.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *