Fehmarnförbindelsen
Klart vem som får bygga tunneln mellan Danmark och Tyskland. Illustration: Femern.

Vinner upphandling för 40 miljarder

Europas enskilt största upphandling är avgjord. Två konsortier tecknar Fehmarnkontrakt värda närmare 40 miljarder kronor.

Vinnarna av de fyra största entreprenaderna för byggandet av den 18 kilometer långa fasta förbindelsen över Fehmarn Bält mellan danska Rødbyhavn och nordtyska Puttgarden är utsedda. Femern Link Contractors får merparten av jobbet genom att ta hem de tre tunnelkontrakten.

Fehmarn Belt Contractors kommer att få utföra land- och bottenarbeten. Detta konsortium ska gräva ut den 60 meter breda ränna på havsbotten där tunneln ska placeras. Sammanlagt 19 miljoner kubikmeter sand och sten ska tas upp för att forma tre kvadratkilometer stora naturområden på Lolland och Fehmarn.

– Efter en flera år lång förberedelse- och upphandlingsprocess är vi mycket nöjda med att ha kommit så här långt, säger Claus F. Baunkjær, vd för Femern A/S, som nu inväntar att den tyska miljöprövningen ska bli klar.

I konsortiet Femern Link Contractors har franska Vinci en huvudroll. Till övriga aktörer hör bland andra BAM International, Per Aarsleff, Soletance Bachy samt Wayss & Freitag. Fehmarn Belt Contractors domineras av nederländska Boskalis och Van Oord.

Tilldelningsbeslutet på närmare 30 miljarder danska kronor är inte oomtvistat. Tyska entreprenörer har ansett sig förfördelade av de danska upphandlarna och tog saken till Klagenævnet for Udbud. Överprövningen förändrade inget annat än att kontraktsskrivandet försenades med drygt två veckor.

Den fasta Fehmarnförbindelsen består av en sänktunnel, världens längsta. Den har plats för dubbelspårig järnväg och motorväg med två filer i varje riktning. Invigning väntas ske år 2028.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *