Johan Almesjö
Johan Almesjö använder köpkraften. Foto: Angelica Söderberg.

”Vi har banne mig en skyldighet”

De allmännyttiga bostadsföretagen köper årligen varor och tjänster för 80 miljarder kronor. Den köparmakten ska nu användas för att ställa tydligare klimatkrav.


Inköpsföreningen HBV och Sveriges allmännyttiga bostadsföretag, Sabo, vill underlätta klimatsmarta val när bostadsföretagen gör upphandlingar. Johan Almesjö, vd för HBV, berättar att allmännyttan köper varor och tjänster för 80 miljarder kronor om året.

– Vi har en stor köparmakt. Och har man stor makt och insikt om att det finns ett problem, då har man banne mig också en skyldighet att försöka göra något åt det.

Karl Törnmarck är hållbarhetsansvarig på Sabo. Han säger att det rent praktiskt handlar om att visuellt synliggöra vilka upphandlingsval som är klimatsmartast:

– När HBV börjar ställa klimatkrav på produkter kan bostadsföretagens klimatomställningar göras på ett kostnadseffektivt sätt, tack vare de storskaliga upphandlingarna.

Samarbetet är en del av arbetet i det fokusområde inom allmännyttans klimatinitiativ som handlar om krav på leverantörer. Klimatinitiativet är ett gemensamt upprop med målet att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent.

– Nu ska vi tillsammans identifiera upphandlingsområden med stor klimatpåverkan och också hitta relevanta klimatkrav som går att följa upp på ett bra sätt, säger Lana Engberg, inköpscontroller på HBV.

Sammanlagt 148 bostadsföretag med sammanlagt över 550 000 lägenheter är anslutna allmännyttans klimatinitiativ.


Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *