Ekomat
Ökande hunger på ekologisk mat. Foto: Axfood.

Upphandlare driver på mot mer ekomat

Försäljningen av ekologiska och miljömärkta livsmedel ökade under fjolåret. Det är de offentliga upphandlarna som är draglok för ”ekotåget”.

Försäljningen av ekologiska produkter satte rekord under fjolåret. Alla aktörer på livsmedelsmarknaden rapporterar om höjd ekoandel för år 2017.

Av Ica-butikernas totala försäljning var exempelvis cirka 6 procent ekologisk. Bananer är den enskilt största produkten.

Axfood uppger att ekologiska varor står för 6,8 procent av den totala försäljningen i företagets butiker. Målet är att nå 10 procent år 2020. Coop slog för sin del rekord med 10,1 procent, upp från 2016 års notering på 10,0 procent.

– För andra året i rad når vi på Coop en ekoandel över 10 procent. Det är ett styrkebesked för oss i branschen men vi siktar också högre, säger Louise König, hållbarhetschef vid Coop.

Grossisten Martin & Servera, som levererar till storkunder, rapporterar också rekordsiffror. För restaurangleveranserna är ekoandelen 11,0 procent. Till offentlig sektor ligger denna andel på hela 30,4 procent, en ökning från 2016 års nivå på 28,3 procent.

I siffrorna räknas produkter som är tredjepartscertifierade av Krav, EU-ekologiskt, Svanen, Bra Miljöval, MSC och ASC samt EU-blomman.

– Det är positivt att försäljningsutvecklingen på ekologiskt och miljömärkt fortsätter att öka, säger Irene Waldemarson, vd för Martin & Servera Sverige.

Martin & Servera räknar med att detta efterfrågemönster förstärks framöver.

Företagets långsiktiga mål är att år 2020 ha en 40-procentig andel ekologiska och miljömärkta varor i leveranserna till offentlig sektor. Till kunder på privata marknaden räknar man med att nå 15 procent. Delmålen för i år är 35 respektive 13 procent.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *