Skip to content
  • Prenumerera på Inköpsrådets nyhetsbrev
Inköpsrådet
  • Nyheter
    • Arbetsmarknad
      • Karriär
      • Lön
    • Bransch
      • IT
      • Livsmedel
      • Samhällsbyggnad
      • Transport
      • Utbildning
      • Vård & omsorg
      • Övriga tjänster
    • Hållbarhet
      • Miljökrav
      • Sociala krav
    • Innovation
    • Juridik
      • Avtal
      • Korruption
      • Lagstiftning
      • Upphandlingsavgift
      • Överprövning
    • Praktiskt
      • Metod
      • Upphandlingsstöd
      • Utvärderingsmodell
    • Samhälle
      • EU
      • Insyn
      • Konkurrens
      • Politik
    • Upphandling
      • Dialog
      • Direktupphandling
      • Förfrågningsunderlag
      • Ramavtal
      • Uppföljning
      • Anbud
  • Domstolskoll
  • Karriär
    • Lediga jobb
    • Lönestatistik
    • Rekrytera smart med Inköpsrådet
  • Utbildning
  • Konferenser
    • Praxisdagen • 7 november • Stockholm
    • Praxisdagen • 28 november • Göteborg
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera
  • Om oss
    • Vi som jobbar här
    • Integritetsspolicy

Praxisdagen • 7 november • Stockholm

Välkommen till en effektiv heldag med senaste rättspraxis inom upphandling. Konferensen arrangeras även i Göteborg.

Boka din plats
Se program

Nya domar inom upphandling har stor betydelse för upphandlande myndigheters arbete. Men att tolka rättspraxis och förstå dess konsekvenser är inte helt enkelt. Praxisdagen ger svar på frågor och reder ut vad som gäller. Konferensen arrangeras även i Göteborg, du kan läsa mer om den här. 

Under dagen får du:

  • Ta del av trender, nyheter och myter inom upphandlingsjuridik
  • Konkreta råd utifrån rättspraxis inom flera viktiga områden
  • Analyser av rättsfall och vad de har för praktiskt betydelse i upphandlingsprocessen

PRAKTISK INFORMATION

Datum: 7 november 2023
Plats: Berns, Stockholm
Tid: kl. 9.30-16.15 (med efterföljande mingel fram till kl. 17.30). Registreringen öppnar kl. 8.30.

Pris:  4 450 kr exkl. moms
Boka tidigt-pris: 3 450 exkl. moms
Begränsat antal platser. Gäller längst t.o.m. den 7 oktober. Eventuella rabatter måste anges vid bokningstillfället.
I priset ingår dokumentation, fika, frukt, lunch och mingel.

Frågor? Kontakta oss på bokning@inkopsradet.se

Våra bokningsvillkor hittar du här.


PROGRAM

9.30 Välkomna!
Välkomna till en spännande dag. Vi rivstartar med ett interaktivt inslag!
Eva Selin, moderator och programansvarig, Upphandling 24

Trender och tendenser för framtiden
Utifrån målstatistik och det senaste årets domar gällande upphandlingsrätt tar vi del av tankar kring nuläge och vad det kan innebära för den närmsta framtiden. Ta också del av konsekvenserna av de nya förenklade upphandlingsreglerna. Och hur en förväntad lågkonjunktur, inflation och pressat världsläge kan komma att påverka vardagen för Sveriges upphandlare. Ett seminarium med interaktiva inslag.
Anna Ulfsdotter, advokat, Ulfsdotter Law

Påtalandeskyldighetens konsekvenser
Sedan ”regeln” om att leverantörer tidigt bör påtala brister i upphandlingsdokument infördes har flera domar kommit som visar att påtalandeskyldigheten inte är så lätt att förstå. Du får veta hur långt den här skyldigheten kan sträcka sig och vad upphandlande myndigheter bör tänka på när frågor tas emot och besvaras. Vilka undantag från regeln som finns och vad beställare bör veta för att inte riskera att skapa undantag för anbudsgivarna.
Kaisa Adlercreutz och Johan Lidén, advokater, Front Advokater

10.55 Kaffepaus

Preklusion i praktiken
Förra året började regler om preklusion i domstol att gälla. Reglerna medför betydande begränsningar gällande möjligheten att åberopa nya omständigheter i förvaltningsrätt och kammarrätt. Något som ställer stora krav på såväl parter som domstolar vid överprövningar. Ta del av den praktiska betydelsen av de nya reglerna, hur de påverkar överprövningsprocessen och vad du bör tänka på.
Anton Andersson, advokat och Olof Larsberger, advokat och delägare, Kastell Advokatbyrå

Quiz med frågor till publiken

Hantera utmanande upphandlingar
Många upphandlingar av viktiga samhällsprojekt innehåller en mängd utmaningar. Inte minst på grund av rådande världsläge och en förväntad lågkonjunktur. Mot bakgrund av senare års rättspraxis och med utgångspunkt i entreprenad- och konsultupphandlingar får du handfasta tips för hur bland annat säkerhetsskyddsklassning och ekonomisk säkerhet kan hanteras i upphandlingar. 
Christoffer Löfquist, advokat och Christian Nilsson, biträdande jurist, Foyen Advokatfirma

12.30 Lunch

Förstå intern upphandling
Många upphandlande myndigheter använder sig av undantaget för intern upphandling när de gör anskaffningar från egna hel- eller delägda bolag. Förra året underkände konkurrensverket ett upplägg där ett antal kommuner köpt avfallstjänster från ett delägt kommunalt bolag. Frågor kopplade till det här undantaget har också prövats av svenska domstolar och EU-domstolen. Ta del av vilken betydelse denna nya rättspraxis har och vad du bör förstå inför en intern upphandling. Ett seminarium med interaktiva inslag.
Hanna Lundqvist, advokat och Erika Sköld, biträdande jurist, Advokatfirman Lindahl

Konsten att styra anbudsgivarnas prissättning
I ett mål från i våras bedömde HFD att det var tillåtet att förbjuda negativa delpriser i en upphandling och att låga priser får hanteras enligt reglerna om onormalt låga anbud. Frågor om golvpriser och lågt prissatta anbud handlar i grunden om att göra konkurrens på lika villkor möjlig och förhindra osund strategisk prissättning. Ta del av hur du kan tänka kring styrning av anbudsgivarnas prissättning, vilka slutsatser som kan dras av praxis om vad en upphandlande myndighet får förbjuda och vilka krav gällande priser som du kan ställa.
Hanna Trygg, advokat, Wistrand Advokatbyrå

14.40 Kaffepaus

Vår beredskap är god – eller?
Hur ser vi till att säkerställa hanteringen av beredskapsfrågor i upphandlingar av samhällskritiska uppdrag och varor utan att trampa snett i juridiken? Med utgångspunkt i konkreta exempel får vi veta hur beredskapskrav kan hanteras. Vilka typer av krav som är lämpliga och vilka för- och nackdelar det kan finnas med att utforma dem som kvalificeringskrav, utvärderingskriterier eller särskilda kontraktsvillkor. Ett seminarium med interaktiva inslag.
Olle Lindberg, advokat, Advokatfirman Kahn Pedersen

Vi sammanfattar dagen och tar pulsen på publiken – vad minns du från dagen?
Eva Selin, moderator och programansvarig, Upphandling 24

16.15 Dagen avslutas med mingel till kl. 17.30.

Programmet uppdateras löpande.


PRAKTISK INFORMATION

Datum: 7 november 2023
Plats: Berns, Stockholm
Tid: kl. 9.30-16.15 (med efterföljande mingel fram till kl. 17.30). Registreringen öppnar kl. 8.30.

Pris:  4 450 kr exkl. moms
Boka tidigt-pris: 3 450 exkl. moms 
Begränsat antal platser. Gäller längst t.o.m. den 7 oktober. Eventuella rabatter måste anges vid bokningstillfället.
I priset ingår dokumentation, fika, frukt, lunch och mingel.

Frågor? Kontakta oss på bokning@inkopsradet.se

Våra bokningsvillkor hittar du här.


SAMARBETSPARTNER

Boka din plats här!

Anmälan 7 nov 2023 Praxisdagen Stockholm
Önskar deltaga på: *
Finns organisationen i listan nedan har vi alla uppgifter för att skicka en e-faktura. Saknas den i listan? Växla knappen nedan till Nej.
Finns organisationen i listan nedan?
Kreditkortstransaktionerna hanteras via Stripe. Dina kreditkortsuppgifter lagras inte av Upphandling24. Överföringen är krypterad.
Sending