Nextjet
Dyrt att ersätta Nextjet. Foto: Nextjet.

Inte billigt att nödupphandla flyget

Delar av den upphandlade flygtrafiken är igång igen efter Nextjets konkurs i maj. Till en betydande kostnad för Trafikverket.

Leda upphandlingar effektivt
Kommunicera bättre med leverantörer och verksamhet
Upphandla funktion i praktiken
GDPR & offentlig upphandling
Kvalificerad IT-upphandlare
Tillämpningen av upphandlingskontrakt

Sedan den 1 juli går det återigen att flyga från Lycksele, Hemavan och Vilhelmina till Arlanda och vice versa. Nextjets konkurs fick den upphandlade trafiken på dessa rutter att plötsligt avstanna i mitten av maj.

– Trafikverket lovade oss att agera snabbt och det har de verkligen gjort, säger Lilly Bäcklund, kommunstyrelsens ordförande i Lycksele.

Amapola sköter nu passagerartrafiken på sträckorna mellan Hemavan (via Kramfors) och Arlanda. På rutten mellan Vilhelmina och Arlanda sker mellanlandning i Lycksele.

Fast denna upphandling är kostsam för Trafikverket. Enligt Affärsliv24 är statens kostnad för det sju månader långa nödupphandlade avtalet med Amapola, som gäller till den sista januari nästa år, 82 miljoner kronor.

Det är 45 miljoner kronor mer än vad myndigheten skulle ha betalt Nextjet under hela 2018 för att trafikera dessa inlandsflygplatser. Till Affärsliv24 säger Anna Fällbom, chef för trafikavtal och transportnät på Trafikverket:

– Stora summor men det är angeläget att få i gång trafiken så fort som möjligt.

Förklaringen till den saftiga prislappen förklaras framför allt av brådskan att få flygen i luften igen. Amapola var ensam, och efter vad som förstås en dessutom förhållandevis ovillig, anbudsgivare.

Amapola har inte tillräckligt många passageranpassade flygplan i den egna flottan. Företaget har därför hyrt in underleverantörerna Sprint och DAT.


Praxisdagen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *